Fem første topper i Hedmark i perfekt sommervær (25.06.2016)

Written by evatopp

Visits of other PBEs Gjelbekksetra p-plass (435m) 25.06.2016
Hornkjølberget p-lomme øst (300m) 25.06.2016
Rafjellet P-plass (365m) 25.06.2016

Vi har fokus på Hedmark ettersom vi er ferdig med Østfold, Akershus og Vestfold. Første tur ble en 15 timers dag med fem topper og mange kulturopplevelser. Det var en fantastisk sommerdag med opptil 27 grader, vindstille og skyfri himmel. Vi avsluttet med et bad i Glomma og rusletur på Kongsvinger festningen.

Årkjølen og Søndre Fjellsjøhøgda (Sør-Odal og Stange). Vi kjørte via Malungen inn på en fin skogsbilvei til Gjellbekksetra p-plass. Bomvei kr 50 som betales med SMS. Det er sti merket til høyre ca. 20 meter videre fra parkeringsplassen. Stien er tydelig, enkel å følge og merket med blått. Etter å ha passert Kjølstua og Kjøltjenna er det mye myr. Det gikk greit med fjellstøvler. Vakkert og åpent område. Velholdt utsiktstårn med oppholdsrom. Flott utsikt. Vi møtte en av ildsjelene fra Stange i tårnet. Hyggelig mann som hadde hengt opp vimpel mens vi var på Fjellsjøhøgda. Veien videre til Søndre Fjellsjøhøgda er godt merket med blått, etter ca 1 km er det tydelig røde merker til toppen. Selve toppen er lite å skryte av men den er markert med en liten varde, norsk flagg og nå også med vårt nasjonale bånd. Vi sier hurra til ildsjeler, kommune og RAT for god tilrettelegging. Vi brukte 2 timer på 8 km inkludert praten. 320 høydemetre.

Granberget (Sør- Odal). Vi kjørte videre på skogsbilveien til Knapper og Mo (is og kaffe) og deretter til Odal verk. Parkerte på p-plassen ved bommen og brukte beina. Vi gikk hele tiden på Sunbyseterveien, videre forbi setra via veien nord for punktet som går til Granbergvillaen. Det går en «usynlig» sti fra veien der denne går nedover til villaen. Toppen er et trigpunkt som er falt ned med et lite flagg og en nedslitt informasjonstavle. Vi markerte med de nasjonale farger, bushet rett ned lia til høyeste punkt på veien (skilt Venlien) og småløp tilbake. Vi brukte 2 t og 45 min. Samlet 18 km og ca 600 høydemetre. Sightseeing på Odal verk var en opptur. Nydelig bygg, flott hageanlegg og spennende industrihistorie. Dette må man unne seg!

Rafjellet (Kongsvinger). Vi deretter via Kongsvinger til Roverud / Hokkåsen til Rafjellet p-plass. Det etterhvert skiltet til Rafjellet. Ingen bompenger. Godt med parkering. Svært god sti med jevn stigning. Her går man ikke feil. Vi klatret naturligvis opp i tårnet og fikk med oss en fantastisk utsikt. Vi brukte 1 time på 3,5 km og 280 høydemetre.

Hornbergkjølen (Eidskog). Så var sørover på rv 2 fordi Kongsvinger der vi svingte av veien ved Sjøenden camping og deretter til en grusvei til Nordre Hornkjølen like etter Halvsjøen. Det er en parkeringslomme på venstre side av veien der det er treskilt til toppen. Stien er tydelig og lett å gå. Selve tårnet og områder rundt er bare trist. Artig konstruksjon, men ikke vedlikeholdt. Vi gikk likevel opp og fikk nok et vidsyn utover Hedmarks dype skoger. 30 min, 1,8 km og 160 høydemetre.