Norges nasjonalfjell :) Stetinden/Stádda (25.06.2016)  6

Skrevet av Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Startsted Parkering Stetind (3moh)
Sluttsted Parkering Stetind (3moh)
Turtype Fjelltur
Turlengde 14t 00min
Distanse 10,8km
Høydemeter 1430m
Bestigninger Halls fortopp (1314moh) 25.06.2016 05:25
Stetinden (1391moh) 25.06.2016 05:25

Klokka 0500 står vi på parkeringa foran selveste Stetinden. Willy (Willy Skaret) har fått guidet tur i 60-års gave og har ofret sin «seniluke» til dette prosjektet. Loffen (Ingve Skaret) og jeg har vært så heldige å få lov til være med. For et par måneder siden leste jeg en artikkel om en bestigning her. Siden det har jeg blitt kvalm bare ved tanken på denne toppen … Vi har guider fra Nordland Turselskap (http://nordlandturselskap.no/). Ivar og Jonas er hyggelig karer som får meg til å senke skuldra en smule. Rute opp til fortoppen er grei, men selvsagt er det relativt slitsomt å gå 1300 høydemetere. Vi er oppe etter ca. 3,5 time. I alt er vi 11 personer, 4 guider og 7 deltakere. Willy, Ingve og jeg går i eget taulag med Jonas som guide. Første utfordring ned eggen fra fortoppen er en luftig passasje fulgt av passering av en minst like luftig egg. Det er dette jeg virkelig har gruet meg til! Heldigvis går det mye bedre enn fryktet. Så står vi foran den beryktede fingertaktraversen. Willy kommer seg elegant over. Jeg har sett for meg at dette skal gå for meg også, men her skjærer det seg virkelig for meg. Jeg bruker masse energi i første forsøk, men greier ikke komme opp på hylla. Jeg kaver og kjemper og pulsen går til maks. Jeg roper opp til guiden at dette orker jeg rett og slett ikke! Svaret fra Jonas er: Du MÅ, ingen mulighet for retur her. Jeg henger nå som et slakt i sikringene … en siste kraftanstrengelse og jeg drar meg opp via slyngende. Ligger som et vrak på hylla, hiver etter pusten, og husker ikke helt, men tror jeg fikk en hjelpende hånd inn på trygg grunn. Jeg tar bilder av Ingve når han skal over. Som meg får han litt problemer, men tar seg fint inn og får plukket med seg kiler og slynger. Vi står på toppet etter 8 timer og 11 minutter. Svært fornøyde. Også i dag har vi hatt knallvær. Det skyer litt til når vi setter kursen nedover igjen. Tilbaketuren går veldig fint, ingen alvorlige utfordringer. Nesten bare kos ;) Etter 14 timer er vi tilbake på parkeringen. Slitne med lykkelige. Det blir feiring på «Kroa di» i Kjøspsvik :)
Neste dag er vi videre til Hamarøyskaftet

God stemning på fortoppen :)
For et fjell! Mine første ustø skritt ut i det hele
Ingve og Willy
God stil i fingertraversen
Ingve i traversen
Langt der nede er fjorden ...
Lykkelige herrer! En stor opplevelse
Alle mann på toppen

Kommentarer

Melting snow

Skrevet av Chris 28.06.2016 22:09

Amazing how quick the snow has diasppeared since I saw Stetinden on my approach to Evenes three weeks ago. There the summit, ridge and also the flank have still been covered with a lot snow. Would really have liked to give it a try.

Sv: Melting snow

Skrevet av Tom3041 02.07.2016 11:17

According to the guides it melted a lot during the week before. Conditions was perfect! I think Stetind must be one of the most fantastic summits in Norway :)

Sv: Melting snow

Skrevet av SturlaS 02.07.2016 20:19

Maybe we could do Sydpillaren at Stetind sometime this summer Chris?

• +

Aw: Sv: Melting snow

Skrevet av Chris 04.07.2016 12:59

Kjempetur!!

Skrevet av Morsk 28.06.2016 09:23

Dette må ha vært en meget fin tur. Den er motiverende for andre 60-åringer med seniluke.

Morten

Sv: Kjempetur!!

Skrevet av Tom3041 28.06.2016 20:41

:) ja det er ingen grunn til at vi seniorer ikke skal ut på skikkelige turer! Ser du også feiret dagen med en vel så barsk opplevelse!

Tittel:
Tilgjengelige tegn: 1000
Kommentartekst:
Du må være innlogget for å skrive kommentarer.