Vang Maraton 1 (25.06.2016)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Bøastøladn (970m)
Endpoint Bøastøladn (970m)
Tverrfjellet Vest (1,658m) 25.06.2016
Ørnenøse (1,690m) 25.06.2016
Øyre (1,674m) 25.06.2016

Å så kom den store dagen, å e ha så vondt i magen, men e tok i me en 13-14. Nei, det var ikke helt slik, men spent var jeg foran denne langturen. Den var planlagt som en skitur i vår, men pga diverse logistikkproblemer, måtte den utsettes.
Starta fra Bøastøladn, innerst i Skakadalen, etter å ha kjørt 8 km på bomvei(30,- ikke kort).
Rolig opp mot Østre Kljåkinntjednet, dreide så rett østover og opp på Øyre. Lettgått terreng, og brukte 1,45 hit.

Grindadn sett fra Øyre

Fortsatte så sørvestover, ned i skardet mot Ørnenosi, og videre til topps. Også hit var det lettgått, ca 2,40 hit. Her ble det også en kort matpause.

Grindadn og Øyre, sett fra Ørnenosi

Fortsatte deretter vest over Skarven og ryggen videre mot Kljåkinnknippa vest. Grei og fin rygg å gå. Brukte ca 4 timer hit. Møtte også noen reinsdyr på vei opp her.

Innfødte
Skøddetind sett fra Kljåkinnknippa

Fortsatte så videre vestover, ned på et par snøfelt, og lett opp på Skøddetind. 4,40 hit, og en matbit ble det også.

Tverrfjellet sett fra Kljåkinnknippa

Satte så kursen over den "grønne" vestre Skøddetind, og ned mot utløpet av Fossegrovtjednet. Greide å krysse bekken greit her, tross mye vann, og gikk så lett til topps på Kyrkjenosi. ca 5,50 hit.

Høgeloft sett fra Kyrkjenosi
Kyrkjenosi sett fra Storeknippa

Gikk så ryggen nordvestover mot Storeknippa, over 2 store snøfelt, og lett terreng til topps her. 6,45 hit.

Storeknippa sett fra Kyrkjenosi

Etter en liten matbit her, fortsatte turen østover mot Tverrfjellet. Passerte alle 1510 tjedna på nordsida under Ljotebotteggi, og greit til topps på Tverrfjellet. Begynte nå å bli litt sårbeint, etter å ha gått på mye stein. Brukte 8,15 hit.

Kljåkinnknippa til venstre og Skøddetind til høyre, sett fra Tverrfjellet vest.

Fulgte deretter ryggen østover et stykke, før jeg slapp meg ned i Urdsdalen. Mange lange fine grasbakker her, noe som var fint for slitne kne. Fulgte så bekken helt ned i Skakadalen, og klarte til slutt å krysse elva, men ikke uten å bli våt. Ankom bilen etter nesten 10 timer på tur.