Randonee-helg i Jotunheimen mai 2016 (06.05.2016)

Written by hakoniv (Håkon Iversen)

Ascents Lauvnostinden (1,970m) 06.05.2016
Storebjørn (2,222m) 06.05.2016
Visits of other PBEs Dyrhaugsryggen (2,085m) 06.05.2016

Odd Arild og jeg dro opp fra Bærum fredag morgen, parkerte langs Tindeveien før Turtagrø og gikk opp og ned Lauvnostinden. Flott vær og utsikt. Tørr snø de øverste 200 metrene gjorde nedkjøringen der helt herlig.

Dagen etter parkerte vi ved Turtagrø og gikk opp til Dyrehaugsryggen. Valgte ikke å gå videre på beina til Store Dyrehaugstind pga randonee-støvlene.

Søndag var det helt vindstille og skyfritt i fjellet. Vi kjørte opp til Krossbu og gikk opp på Storebjørn via Bjørneskaret. Var en skavl opp mot Veslebjørn som var litt småguffen, men vi gikk i en god bue rundt et eventuelt nedslagsfelt. Tok av oss skia og gikk på beina den siste bratte 50-metersstigningen. På toppen var det mange, blide mennesker som nøt det fantastiske været. Rimelig bratt og kulete nedkjøring fra Storebjørn, men det gikk bra når man kjørte forsiktig. Ned fra Bjørneskaret var det helt vidunderlig å kjøre fram til vi kom så langt ned at slushen ble for dominerende.

Alt i alt en helt fantastisk 3-dagers helg, 3600 høydemetre i praktfullt vårvær. Fjellet på sitt beste!