Kniven, Sauen og Sokse (19.06.2016)

Written by hakoniv (Håkon Iversen)

Ascents Kniven (2,133m) 19.06.2016
Sauen (2,077m) 19.06.2016
Sokse (2,189m) 19.06.2016
Sokse Nordklo (2,182m) 19.06.2016

Gikk sammen med mine to sønner opp mot Leirbreen litt over kl 10 en søndag morgen. Gikk i tau over breen og siktet oss etterhvert inn mot skaret mellom Kniven og Sauen. Det gikk relativt greit å gå av breen der, men sikret etter beste evne med tau. Det var passe bratt og rimelig løst i bakken opp til skaret, så vi holdt hjelmen på.

Fjellet var tørt, så det gikk greit å gå fra skaret og opp på Kniven uten sikring. Ett klyvepunkt var såpass bratt at vi firte sekkene ned i tau på tilbaketuren.

Å gå opp på Sauen fra skaret mot Kniven så veldig krevende ut. Men vi så spor i breen på venstre side, så vi valgte å gå opp der. Det var nok mellom 40 og 45 grader stigning på slutten, så vi sikret med tau, men trengte ikke stegjern.

Fra Sauen gikk det slakt nedover mot skaret til foten av ryggen opp mot Sokse Nordklo. Bratt og passe luftig rygg som gikk greit å klyve uten sikring. Sikkert en god del mer krevende på vått fjell. Fra toppen av nordkloa var det også rimelig luftig ned til punktet mellom de to toppene, før vi gikk videre til hovedtoppen, hvor vi tok en god pause og nøt fantastisk utsikt.

Returen gikk ned via renna. Den er temmelig bratt, men også den gikk greit uten stegjern. Så var det å gå over breen igjen - i tau - tilbake til Krossbu. Den ene sønnen min gikk gjennom en sprekk med det ene benet, så det er absolutt nødvendig å gå med tau på Leirbreen i juni, selv om den ser tilsynelatende ufarlig ut.

Alt i alt en kjempefin tur som for oss tok tilsammen 9,5 timer.