Bjørnholen (Sørum) og SØ for Bjørnholen (Skedsmo) (20.06.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Kopperud gård (192m)
Endpoint Samme (198m)
Ascents Bjørnholen (347m) 20.06.2016 18:50
Sørøst for Bjørnholen (347m) 20.06.2016 19:20

Dagens siste turmål var kommunetoppen i Skedsmo - SØ for Bjørnholen. Rene tilfeldigheter gjorde at vi på samme tur også var innom den "nye" K-toppen i Sørum, Bjørnholen (Kukollen var tidligere regnet som høyest i Sørum). Det ble vi ikke klar over før i februar 2017!

Det hadde regnet hele dagen, men vi valgte likevel å kjøre mot Leirsund i Skedsmo for å orientere oss litt om Bjørnholen. Vi tok av mot Asak og fortsatte forbi Branderud gård til Stampetjernet. Her fant vi ingen sti eller skilting mot Bjørnholen. Vi fortsatte derfor til Kopperud gård der vi ble informert om en sti mot Bjørnholen som starter øst for innmarken på gården. Etter supplerende opplysninger fra en hyggelig kar på nabogården Søndre Kongsrud virket det som om det skulle være grei sti hele veien opp til Bjørnholen. Her må jeg innrømme å ha gjort for dårlig forarbeide. Jeg var klar over at kommunetoppen i Skedsmo lå et stykke unna selve Bjørnholen, men ikke klar over at Kohinorhytten ligger så å si på denne toppen. Vi hadde heller ikke tatt ut ordentlige kart. Utgangspunktet for turen var derfor ikke det beste, og regnet gjorde det slett ikke bedre. Uansett - når vi endelig var kommet frem til et fornuftig startsted og toppen lå bare vel 1 km unna i luftlinje, trosset vi værgudene og la trøstig i vei. Vi fikk lov til å parkere på Kopperud, krysset et nyslått jorde og fant frem til skiltet stistart på GPS 620182 6651311 355 moh. Herfra kunne vi følge traktorvei og senere sti helt opp til Bjørnholen i Sørum kommune. Hus, radiosender og skilt her oppe. GPS målt til 620901 6652153. Dette skulle altså vise seg å være den nye K-toppen i Sørum! Mine GPS koordinater på toppen passer meget godt med Statens Kartverk som oppgir 620902 6652151 "fot bolt".

God traktorvei og sti starter øst for jordet på Kopperud
Hytte og tårn på Bjørnholen i Sørum kommune
Godt med skilt på Bjørnholen, men til ingen nytte for oss ukjente!

Så langt var alt vel, men utfordringen nå var å komme seg sørover til dagens egentlige mål

SØ for Bjørnholen
Retningen og avstand på 600 m i luftlinje på GPS var grei nok, men problemet var at vi ikke fant noen sti i rett retning. Det fristet lite å bushe gjennom søkkvått terreng mot toppen. Det ble derfor til at vi fulgte en merket sti som gikk i en bue østover før den krysset bekken fra Ballerudtjerna for så endelig å fortsette sørover mot der vi skulle. Siste stykket mot toppen var fint og lettgått. Vi ble litt overrasket da vi kom frem til koordinatene for Sørøst for Bjørnholen og oppdaget at det var her Kohinor-hytten også ligger! Høyeste punkt er på en fjellknaus noen meter nord for hytten. Min GPS viste 621205 6651656 som harmonerer helt med dataene på PB (621208 6651 659) og Statens Kartverk (621208 6651658)

Høyeste punkt ved flaggstangen på SØ for Bjørnholen i Skedsmo
Kohinor-hytten troner stolt like ved toppen!
Noe uvanlig å plassere en hytte på en slik plass i naturen ...

Returen ble et kapitel for seg. Vi hadde liten lyst til å gå omveien tilbake til Bjørnholen, men retrospektivt var det nok dette vi burde ha gjort. Isteden ble vi fristet til å følge en god traktorvei som gikk sørover fra Kohinor-hytten - riktignok i feil retning, men vi håpet stadig på å finne en sti mot der vi skulle. Først nede SØ for Småtjerna tok vi av på en sidevei som virket lovende, men påfølgende sti løp snart ut i intet. Allerede kliss våte på beina, krysset vi nå myren SØ for Småtjerna, og fant heldigvis ganske snart en brukbar sti oppe på høydedraget som vi kunne følge mot NV tilbake til Kopperud.
Alt i alt en noe slitsom og våt tur - men hva gjør en ikke når en først er i posisjon for en ny K-topp på listen!

Start date 20.06.2016 18:13
End date 20.06.2016 20:34

Akershus

Written by Osten 24.06.2016 18:43

Så du farer rundt i nærområdet. Kanskje du stikker innom en tur?

Sv: Akershus

Written by knutsverre 24.06.2016 19:46

Det hadde vært veldig hyggelig det Olav, men vi er nok allerede tilbake i Bergen. Vi var stort sett heldige med været på turene i Akershus. Her regner det. Ta bare kontakt hvis du er i nærheten.