Vardåsen - Enebakk (19.06.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Bakken (181m)
Endpoint Samme (181m)
Ascents Vardåsen i Enebakk (374m) 19.06.2016 17:55

Etter den flotte turen til Varden i Frogn tidligere på dagen ble det tid til en kommunetopp til, nemlig

Vardåsen i Enebakk
Vi kjøre til Rakkestad og opp en sidevei/grusvei til gården Bakken som ligger omtrent rett sør for toppen. Veien viste seg å være privat, men etter en høflig forespørsel fikk vi aller nådigst lov til å parkere ved veis ende. Vi fikk også råd om stistart som vi fant mot høyre etter å fulgt veien opp til et hyttefelt med mange parkerte biler. Det går en bra sti fra Bakken nordover gjennom skogen. Denne stien kommer ut på skogsveien som starter ved Vestre Veng. Området ved Bakken bar preg av å være svært privat, så det anbefales heller å starte fra Veng. Etter ca 700 m på vei går det av en skogsvei mot venstre med skilting mot Kølabotten (eller noe liknende). En fortsetter på denne til et nytt stidele på GPS 618855 6629719, ca. 245 moh. Her tar en rett frem og opp en jevn, lang stigning på en gammel traktorveg i retning mot toppen. Litt etter der traktorsporet slutter går det sti videre litt vest for toppen. Noen omtenksomme mennesker har laget en liten markering på GPS 618882 6630562 der det går en tydelig sti opp på topp-området.

Ta opp bakken rett frem mot Vardåsen!
Stien mot toppen tar av mot høyre her

Høyeste punkt her oppe er sentralt i en firkant dannet av fire gamle tømmerstokker. Rester etter et hus? GPS her 618962 6630698 som stemmer meget bra med koordinatene fra Statens Kartverk (618958 6630697). Opprinnelige PB-koordinater (618948 6630704) ligger lavere enn firkanten. PB koordinatene korrigeres til de for Statens Kartverk. Ca. 30 m vest for firkanten er det et lite berg med utsikt. Høyden her var omtrent den samme som i firkanten.

"Firkant"-toppen på Vardåsen. Astrid prøver å stenge knotten ute ...
Alternativt HP 30 m vest for firkanten
Ikke akkurat Norges vakreste kommunetopp ....

Været var fint, men store mengder med innpåsliten knott og mygg gjorde oppholdet mindre trivelig. På toppen traff vi et hyggelig par med to hunder som hadde gått runden om Kølabotten. De hadde sett elg der oppe på høyden. litt nord for toppen er det et hogsfelt med utsikt over de uendelige skogene i området. Retur samme vei.