Varden i Frogn (19.06.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Ormeleina SØ på Håøya (3m)
Endpoint Samme (3m)
Ascents Varden i Frogn (230m) 19.06.2016 13:20
Visits of other PBEs Drøbak (0m) 19.06.2016

FLOTT SOMMERDAG PÅ HÅØYA

Sommeruten til Oscarsborg Festning fra Sundbrygga i Drøbak anløper Håøya syd etter avtale uten ekstra kostnad. Vi parkerte på en overfylt P-plass et stykke fra Sundbrygga og ble med Forsvarsbygg sin gråmalte ferge til Oscarsborg. Da alle de andre reisende var gått i land, ble vi skysset over til Håøya som de to eneste.

Håøya sett fra Sundbrygga i Drøbak
Egen skyss med Oscarsborg I til Håøya!

Fra kaien i Ormeleina fulgte vi den flott anlagt veien som slynger seg oppover den bratte og utilgjengelige østsiden av øyen. Nydelig murarbeid! Flere steder sto det skilt som informerte om at havørnen hekker igjen i dette området. Det er derfor ikke tillat å gå utenfor vei og stier i dette området på denne tiden av året. Veien fører opp til et flatt område med rester etter et svært militæranlegg med mange kanoner som har dekket innseilingen mellom Drøbak og Håøya.

Vakkert og heldigvis fredet veianlegg på Håøya
Anlegg med gamle kanonstillinger på Håøya

Vi fortsatte nordover på vei/sti mot det høyeste punktet på øyen og i Frogn kommune:

Varden i Frogn
Underveis stakk vi oppom en bunkers-liknende struktur (GPS 589376 6617217) vest for stien der det var flott utsikt vestover mot Hurumlandet. Like øst for toppen deler stien seg (GPS 589232 6617471). Siden vi ikke så noen egen sti mot toppen, valgte vi å følge stien mot høyre.
Den førte oss opp i høyden ca. 200 m nord for toppen, og vi klarte ikke å finne sammenhengende sti tilbake sørover mot Håøyas HP. Passerte en middels stor varde på GPS 588987 6617817, men denne står nok ikke på høyeste punkt (4-5 m lavere).

Bunkers med utsikt vest for stien
Varde nord for høyeste punkt

Etter å ha kjempet oss gjennom kratt og buskas kom vi frem til stedet som oppgis som høyeste punkt. Statens Kartverk oppgir koordinatene for "fot bolt" til 589137 6617450 som passer meget godt med det jeg målte (589136 6617455). Opprinnelige PB-koordinater var litt forskjellige i Ø/V-retning (589124 6617450). Endres til Statens Kartverks koordinater.

Forfallen hytte og rusk og rask like vest for toppen
Astrid på Håøyas HP
Stein og bolt pyntet med norsk flagg!

På returen la vi kursen rett mot stien. Ringte fergen og avtalte henting. Det viste seg at dette var en av de travleste dagene på Oscarsborg med besøk av Garden og Gardens musikkorps! . Den store båten gikk kontinuerlig, og hadde ikke tid til å plukke oss opp. Det endte med at vi ble hentet av en mindre båt slik at det ble privatskyss begge veier. Full honnør og takk til folkene fra Forsvarsbygg som var meget forekommende og serviceinnstilt!

Nordre Kaholmen i Drøbaksundet
Vi ble hentet med vesleferga Oscarsborg II!