Vardåsen blues og 6 topper til (22.06.2016)

Written by Snilen (Lars)

RA p-plass (120m) 22.06.2016
Slettholt p-lomme (100m) 22.06.2016
Tyskhusbakken p-plass (36m) 22.06.2016

Litt halvgrått og endel vind gjorde at jeg også idag tok en runde i Larviksområdet for å samle noen topper.

Start date 22.06.2016 00:01
End date 23.06.2016 09:26

Tur 1: Sandvikskollane, Skrubben og Skjeggås
Jeg parkerte bilen innerst i Kjoseveien på saga og fortsatte nordover et langt stykke. Jeg valgte skogsbilveien som går på østsiden av Sandvikskollane og fulgte denne til høyeste punkt. Herfra går rester av en gammel driftsvei først vestover, så ganske langt nordover før den dreier rett vest og ender opp i skaret mellom Sandvikskollane. herfra litt småklyving til topps. Fin utsikt.

Fin skogstopp

Jeg returnerte samme vei nesten til bilen, men fortsatte så videre i retning Skrubben. Jeg angrep toppen fra nord, der snarveistien treffer veien. Endel bushing og småklyving før jeg var oppe

Det ble endel baksing før jeg nådde denne varden

Turen fortsatte så sydover i retning Skjeggås. En skilt merket Saga 3km ble passert, og like etter dette gåt en gammel driftsvei østover. Jeg fulgte denne greit opp til et skar rett nord for Skjeggås. Tinden så fryktinngydende ut, men fra skaret var det greit å ta seg til topps. Selv topp-blokka måtte jeg runde på vestsiden før jeg steg til topps.

Artig klyving opp hit

Tur 2: Nesskjeggen.
Etter endel bushing smakte det godt med en god sti. Fra Tyskhus gikk en fin traktorvei som til overmål var nyslått. Jeg fulgte denne i slyng og sving så langt som traktoren hadde kjørt, så bratt opp en liten dal gjennom bøkeskogen til jeg var rett nord for toppen. Herfra småklyving et kort stykke opp. Bra topp, og forholdsvis lett selv om det var mange høydemeter.

Grei topp dette

Tur 3: St Hansås.
Snart St.hans, så på tide å få med seg denne. En ganske gjengrodd traktorvei tok meg et stykke innover før jeg siktet meg inn på toppen og busket videre. Litt bratt og sikksakk det siste stykket. Luftig på toppen

Småbratt opp hit også

Tur 4: Salsås nordre.
Jeg har sett diverse ruter opp hit, men gadd ikke omveier. Jeg gikk derfor innover langs Salsåsvannet til foten av fjellet. Herfra temmelig direkte rett opp et lite søkk til topps. En diger stein markerer toppen. Ingen utsikt. Steinen ble selvsagt besteget.

Stor stein i bøkeskogen på toppen

Tur 5: Vardåsen.
Etter mange lange turer denne dagen var beina slitne, sokkene sure og skoene våte. Den siste toppen ble derfor begått i sandaler. Jeg hadde sett for meg noen hundre meter på anleggsvei, men det var et godt stykke oppover. Jeg fikk etterhvert øye på toppen og den så bratt og vanskelig ut etter at mye fjell var fjernet rundt toppblokken. Trasking i slyng og sving på brede grusveier, og noen blindspor ble det. Til slutt var jeg oppe ved toppblokka. Heldigvis var det mulig å bestige denne fra baksiden, men det er nok ikke lenge til denne tinden ikke er noen Pf100-topp lenger. Primærfaktoren er angitt til 105 meter og toppblokka var kraftig gjennomhullet og klar til sprenging. Så her må folk forte seg for å få med seg denne tinden mens den enda er en Pf100-topp. En noe spesiell varde ble satt opp, sånn for å markere at her har det vært fjellfolk

Toppen så vanskelig ut fra innsteget
Toppblokka fra baksiden, bestigelig med sandaler - enn så lenge.
Utsikt fra toppen lover ikke godt for denne tinden
Jeg bare måtte lage en varde, men den står nok ikke særlig lenge

Vardåsen blues.. ingen PF-100

Written by Nils 28.11.2016 08:21

Den siste du besteg her Lars, Vardåsen, har nok allerede mistet sin PF-100-status, er jeg redd. Nyeste kart viser høyeste kote på 185 moh nå, og det er vel bare tidsspørsmål når "toppen" er enda lavere... :-/ Uansett, med sadel på 88 moh mot toppen i nord, Sørøst for Mørkjeklovås (205), er PF nå på 97. Maks! Er vel på tide endre fargen på denne til grønn...

Sv: Vardåsen blues.. ingen PF

Written by Firing 28.11.2016 21:06

Endelig, denne dagen har jeg ventet på! :-)

Sv: Vardåsen blues.. ingen PF

Written by Snilen 28.11.2016 23:06

Ja, jeg var der nok i grevens tid, toppen var sprekkeferdig. Får nok lage en ny liste med historiske Pf100-topper.