Botnkrona, Sju Søstre (22.06.2016)  5

Written by Tom3041 (Tom Benonisen) GSM

Start point Parkeringa - Sju søstre (50m)
Endpoint Parkeringa Sju søstre (50m)
Ascents Botnkrona (1,071m) 22.06.2016 09:37

Startet fra Drammen mandag 20.6 og plukker opp Willy (Willy Skaret) på flyplassen i Mosjøen dagen etter. Vi setter kursen for Sandnessjøen og sjekker inn på Scandic. (veldig bra hotell til en fornuftig pris). Dårlig vær gjør at vi prioriterer EM-fotball på pøbben :) Onsdag har været lettet og vi satser på Botnkrona, den høyeste av søstrene. Parkeringen er godt merket fra riksveien sørover. Stien opp mot vannet på 210 moh er fin og følger en fjellrygg. Fra dette vannet opp til neste vann, Gytfotvantnet på 700 moh, er det bratt og ulendt. Det er lagt ut tau på det bratteste. Ved vannet må man krysse elva. Det byr ikke på store problemer. På siste etappen opp til toppen ble det mange snøføringer. Det klarner opp og når vi er oppe er det helt klart og vi kan nyte utsikten. Spesielt fint er det mot havet, Dønna og alle småøyene. Vi valgte samme vei ned som vi kom opp, men det er en rute her som heter Dronningruta etter av dronning Sonja gikk den i august 2000. Den fortsetter sørover via Grytfoten (1019) og ned til parkeringen og er sikkert et flott alternativ.
Vår neste stopp er Kjennsvasshytta ved inngangen til Okstindan.

Tau på svaene/bekken er til god hjelp