Telttur til Hemmelfjellet (18.06.2016)

Written by Heriks (Hanne Eriksen)

Ascents Hemmelfjellet (885m) 18.06.2016

Helgas tur gikk til Rena med Berettacup og overnatting i telt på Hemmelfjellet fra Lørdag til Søndag. Flott område og kjempeutsikt i alle retninger! Lett tur, og her kan man fortsette rett ut på Hedmarksvidda for en lengre tur. 20160619_064819.jpg

Fra Rena kjører man til Skramstadsætra, bomveg (50,- kr./kan betale med kort) og videre inn på Fjellveien. Her er det bom, men egen parkeringsplass til å parkere nedenfor bommen. Deretter er det bare å ta bena fatt.

Turen er lett, man følger grusvei videre i 2 km før veien går over til svært tydelig sti som man fortsetter videre på til man kommer til toppen etter ca. 1,5 km på stien. Etterhvert kommer man over tregrensa og åpner seg en fantastisk utsikt i alle retninger og om man vil kan man fortsette turen rett ut på Hedmarksvidda.

På vei oppover kan man ane at utsikten blir bra når man kommer over trærne. Passerer flere myrer på vei oppover. Planen var å finne en teltplass med utsikt og det var jo ikke så vanskelig, litt mer vanskelig å finne en plass i ly for vinden men bare man kom litt ned fra toppen igjen så dukket det opp en brukenes plass, men det var nok like greit det ikke regnet så veldig mye den natta for å sette opp teltet i en grop er vel i utgangspunktet ikke så veldig lurt �

Hadde uansett en fin natt i teltet ...