Blaut telttur i Molladalen (17.06.2016)

Written by angjerd (Angjerd Amb)

Visits of other PBEs Molladalen - utsatt sti (625m) 17.06.2016
Teltplassen vår ved Storevatnet i Molladalen.
Litt oppklarning akkurat i det vi skulle til å vende nesa hjemover.

Helgetur med to studievenninner fra Trondheims-tiden. Siden vi bor i henholdsvis Oslo, Bergen og Ålesund nå til dags, ble vi enige om å møtes i Ålesund for så å kjøre til Molladalen og telte i de ville og vakre omgivelsene der. Mens vi som hadde fredagsfri hadde fått oss en turMolnesfjellet tidligere på dagen, måtte vi vente på hun siste som kom med ettermiddagsflyet fra Bergen før vi kunne dra avgårde mot Molladalen. Da alle var på plass og alt var pakket inn i bilen, kjørte vi bort til Solavågen og tok ferga over til Festøya. Videre på E39 mot Barstad og deretter inn på bomveien inn til Melbøsetra (20 kr). Det ble sen avmarsj og følgelig kom vi ikke fram til Storevatnet i Molladalen før litt over ett på natta. Det gjorde ingenting, for stien var lett å følge tross tåke, klyvepunktet var enklere enn fryktet, selv om det lå en del snø i selve Molladalen, var stien stort sett snøfri og natta var relativt lys. Typisk nok dro vi på tur akkurat den dagen været endret seg fra treukers stabilt høytrykksfinvær til regn, regn og atter regn. Det vekslet mellom moderat regn, kraftig regn og litt værvinduer innimellom hvor det enten bare var duskregn, eller litt fuktig luft. Det ble til at lørdagen ble teltdag med skravlings og godterispising. Natt til søndag ble hun som lå i midten offer for utbrudd av omgangssyke, så når hun hadde fått gjort unna den verste spyingen på søndag morgen rev vi leir og vendte nesa tilbake til Ålesund. Litt synd at det, (med unntak av et timinutters opplett ved avreise) var så dårlig sikt, for jeg har en følelse at det er VELDIG fint i Molladalen, pluss at det er en del topper der jeg vil på. Blir vel ingen annen råd enn et nytt forsøk en gang senere i livet.

Fra stien inn til Molladalen, rett øst for klyvepunktet
Kjettingen på klyvepunktet var i grunn grei å ha når fjellet var vått.
Snipp snapp snute, så var Molladalsteltturen ute (jeg kommer igjen).

Snø

Written by SturlaS 04.07.2016 10:28

Fortsatt en del snø i fjellet ja..

Molladalen skal ha mange fine topper og mye fin klatring på moderat nivå. Men da helst når været er bedre. ;-)