Kremtur til Store Smørstabbtind 2208 moh (18.06.2016)

Written by haugert (rune haug)

Ascents Store Smørstabbtinden (2,208m) 18.06.2016
Visits of other PBEs Krossbu (1,270m) 18.06.2016

Kremtur til Store Smørstabbtind 2208 moh

Vi hadde opprinnelig planlagt en rekognoseringstur til Falketind denne helga, men pga fortsatt snødekt ved fra Tyinholmen ble planene snudd litt på hodet. Valget sto mellom Skagsnebb, travers til Søre Soleiebotntind, fram til V-skardet på Skagastølsryggen, eller Store Smørstabbtind. Sistnevnte ble foretrukket.

Lørdag morgen kl 07:00 i Lom sentrum, var det allerede godt vær, dette gav gode utsikter for en kremtur. Da vi kjørte oppover dalen og mot Krossbu, var det litt småskyer, men det lå en lettere himmelfarga bak der som luret. Parkerte ved Krossbu ca kl 08:30, og gjorde i stand sekkene for alvor. Vi tok med dunjakker og annet varmt utstyr i tilfelle det ikke lettet som vi håpet på. Litt kaldt var det i starten, men som det ofte gjør, ble det varmt da vi starta. Vi tok 400 høydemeter den første timen, og her ble det frokost nr 2. Været lettet, og skylaget ble lettere og lettere. Ca kl 1000 hadde vi full blå himmel - deilig!

Snø, blå himmel og god temperatur.

Desto lengre opp vi kom, var snøen bløtere, jeg hadde egentlig trodd det skulle være litt motsatt. Vi valgte å krysse elva som renner fra 1723-høyden, så langt ned mot bunnen som mulig da vi ikke ville gå over usikker snø som dekte elva lengre opp. Vi så fotspor som tydet på at noen kanskje hade gått helt rundt på nordsiden. Vi gikk på skrå oppover mot 1723-høyden via noen gressbakker, veldig fint! Gikk oss på ei fjellrype som hadde 11(!) egg i rede sitt faktisk - artig å se!
Vel opp på høyden gikk det ned ca 80 høydemeter - der nede var det mye snøsmelting. Vannet fosset på, men det gikk greit å krysse elva. Vi fylte opp drikkeflaskene, nydelig vann forresten!
Herfra og opp mot toppen, gikk det jevnt. Vi tok endel pauser, unnskyldningen var å se på utsikten ;-)
På det bratteste var det endel løsmasser som lå oppå fuktig og til dels bløtt berg, dette måtte vi ta hensyn til og gå varsomt.

På topp.

Vel oppe på toppen kunne vi nyte utsikten i 360 graders panorama til full sol og til nesten helt vindstille utsikter. Vi kunne skimte noen taulag i retning Kalven, trolig var det et brekurs.
Her oppe på toppen ble det en pause på hele 2 timer inkludert litt rekognosering bortover mot Kniven. Det var tørre berg på denne siden av fjellet! Det ble spekeskinke, brus, sjokolade og polarbrød med bringebær på toppen - en real fest!

Slager med spekeskinke på topptur!

Strava

Jeg logget turen med appen "Strava" på tur tilbake, tenke det kunne være nyttig til senere. Jeg angret meg litt for at jeg ikke hadde logget begge veier, men det var med tanke på batteriene på Iphone.