Bjørnåsen på under en time. (19.06.2016)

Written by Marimor (Stein Erik Hjermstad) GSM

Ascents Bjørnåsen (556m) 19.06.2016

Vi hadde igjen en halvannen time til Christians bussavgang til Oslo. Jeg satt på peakbook og spurte nærmest på tull om vi skulle ta en pf100 topp i nærheten. Til mitt sjokk svarte han "ja, hvis vi har tid"... det tok meg ca 20 sekunder å bestemme meg på den høyeste av Bjørnåsen toppene i Elverum. Etter å ha plottet inn koordinatene og fått på joggeskoa var vi på vei østover i Elverum mot Kulbulia. På skogsbilveien forbi Kålsetra og parkering ca 800 meter øst for toppen la vi i vei. Det var under en time til bussavgang fra skysstajonen i Elverum. Først på sti/traktorvei ca 200 meter for deretter å skjære av fra denne rett mot toppen. En del bløte partier så Christian med dårlig skotøy valgte å bli igjen på ei hogstflate 400 meter fra selveste Bjørnåsen. Jeg småløp opp de siste meterne. På toppen var det tett skog og ingen ting å se. Jeg fløy bortom hver tue og stein for å sikre at jeg hadde nådd målet.
Retur samme vei til en litt bekymra Christian. Han var nok redd jeg hadde gått meg bort eventuellt blitt bjørnemat. En halvtime før bussavgang var vi på vei not sivilisasjonen og bussen rakk vi med 12 minutter. Hastverk er lastverk hetes det men ikke i dette tilfellet. Bjørnåsen er ett anonymt høydedrag som ikke var noen stor opplevelse. Men topp er topp. Godt sommervær.