Kongshaug (15.05.2016)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Skorpevågen (20m)
Endpoint Samme (20m)
Ascents Kongshaug (229m) 15.05.2016

Kongshaug

Pinse på hytten på Reksteren, hvor jeg mellom gressklipping og vedhogst fikk tid til en ettermiddagstur sør på Tysnes. Valgte å prøve korteste vei opp og det fungerte meget bra. Parkerte på en lomme ved Skorpevågen og satte kursen rett inn i skogen. Planen var å gå opp langs elven det første bratte stykket. Det jeg derimot kunne gjøre, etter kun 40 meter lett krangling gjennom skogen, var å gå midt i "elven". Så hvis man liker lett klyving i elveleie, så kan denne ruten absolutt anbefales! Vel oppe på rundt 80 moh, var det først å følge bekken videre, før jeg på ca 120 moh tok rett sør for å unngå noen bratte heng. Her fant jeg letteste vei opp det bratte partiet, før sti/tråkk tok meg rundt på sørsiden av Bjørkedalsrindane. Deretter rett mot toppen.

Parkering langs veien mot Laukhammar.
Litt kronglete de første 40 meterne.
Så var det moro og lett klyving opp langs bekken, som omtrent ikke var vannførende.
Utsikt fra toppen av klyvedelen, ca 80 moh.
Noen heng må det litt rutefinding til for å passere, men fant fint greie ruter.
Toppen av Kongshaug, 229 moh. Utsikt mot Stord og Kattnakken.

Retur tilnærmet samme vei. Her kan det være greit å merke seg "nedgangen" på bratthengene når man går opp, for det er ikke så veldig mange muligheter.

Traff også en av de "lokale" oppe på "fjellet".
Nå gjensto det bare å klyve ned langs elveleiet igjen...