Kvitanosi (12.05.2016)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Gullbrå (610m)
Endpoint Samme (610m)
Ascents Kvitanosi (1,433m) 12.05.2016

Kvitanosi

Jeg har tre ganger forsøkt å komme meg på Kvitanosi. Første gang var det kraftig vind som stoppet meg etter å ha besøkt Bjørndalshesten. De to andre gangene har det vært familiære årsaker til at planen ikke kunne gjennomføres. Men i dag skulle toppen nås.
Parkerte på en liten lomme 500 meter opp på anleggsveien mot Grøndalsvatnet. Her trengte jeg kun bære skiene 50 meter opp i lia før jeg fant sammenhengende snø. Videre fulgte jeg gamle spor helt til topps. Ruten gikk på østsiden av Kjerringanosi rett mot Kyrafjellet, som jeg passerte like nedenfor toppen, også på østsiden. Toppen av Kvitanosi ble nådd etter 2t 30 min. Endelig var toppen av Stølsheimen også besteget!

Parkering ovenfor Gullbrå på 610 moh.
Toppen sett fra Kyrafjellet
Toppen av Kvitanosi, 1433 moh
En fin dag på ski. Litt vind på toppen, men fant ly bak varden, så lunsj kunne tas her oppe.

Ned igjen tok jeg turen bort mot flyvraket, men som forventet var dette ikke mulig å finne på grunn av snømengdene. Fin tur ned, men tung snø gjorde at det ble en del staking og mindre fart. Siste stykket var moro. Her var snøen forutsigbar og det ble noen fine svinger.

Litt lite snø mot slutten...