Første tur i Breheimen (18.06.2016)

Written by JoNy (Johannes Nygaard) GSM

Start point Netosætre (880m)
Endpoint Netosætre (880m)
Vest for Midtre Hestbreapiggen (2,143m) 18.06.2016
Store Hestbreapiggen (2,172m) 18.06.2016
Låven (2,012m) 18.06.2016

Etter et flott fjellklatrekurs i Sogndal med Bre og Fjell var planen å ta noen topper på turen hjem igjen. Da de jeg skulle på tur med ikke kunne, ble det noen telefoner i Sogndal for å prøve å få nytt turfølge. Atomsilda (Jørn Håvard Ask) var ikke vond å be. Sporty gjort å kunne stille opp på så kort frist. Deretter la jeg kursen mot Sognefjellet. Da jeg skulle møte Jørn 07.30-08.00 i Lom dagen etter la jeg meg inn på Krossbu. Bestilte samtidig rom her til Peakbooktreffet i september. Mye skifolk her på denne tida med ungdom som trener på Sognefjellet.

Utsikt mot Dyrhaugsryggen, Ringstind og Soleibotntraversen.

Jeg satte vekkeklokka på 06.00 og var klar til å kjøre 06.30 ned til Lom, hvor jeg rakk å spise frokost i bilen før Jørn kom. Derfra kjørte vi til Netosætre og parkerte ved den øverste setra. Det siste stykket er en bomveg på 40 kroner. Da var det bare å få på fjellsko og få truger og staver på sekken, og begynne på bakkene oppover fra Netosæter. Fin sti i starten oppover før den ble mer og mer borte og det ble og finne vegen igjennom en del einer og vier kratt. Etter det var det en del bløte områder før vi kom inn på mer stein nedenfor Heksete breen. Her i ur oppover og en lang snøbakke. I det vi kom oppover sida her begynte det å blåse mye og det var skikkelig surt. En matpause i sida her ble kort da det var skikkelig surt. Men siste stykket før toppen løyet vinden og det var flott på toppen. Noen bilder og videre mot Austre Hestbreapiggen og over Vest for Austre Hestbreapiggen før vi satte fra oss sekkene før eggen over mot Store Hestbreapiggen. Artig egg over her. Passe luftig og litt artig klyving. Flott å følge eggen hele veien. Ved enden ned en lang snøbakke som blir tung på vegen tilbake og opp på Store Hestbreapiggen. Noen bilder og litt utsikt før vi går tilbake over eggen igjen. Turens høydepunkt. Etterpå en matpause før vi går de siste meterne opp på Midtre Hestbreapiggen. Så til Vest for Midtre Hestbreapiggen hvor jeg og Jørn delte oss. Han gikk opp på SørVest for Midtre Hestbreapiggen, mens jeg gikk direkte opp på Vest for Midtre Hestbreapiggen og la igjen sekken der og fort videre ned på Låven. Liten stopp der for å ta et par bilder før jeg gikk tilbake og møtte Jørn igjen på toppen. Kort pause og så begynte vi på turen mot bilen igjen. Ganske fort på med truger og de kunne vi gå på til det var igjen et par kilometer ned igjen. Har liten erfaring med å gå på truger men det gikk jo ganske greit. Supert at Jørn tok med ekstra truger og staver så tak for lån av truger. Lett å gå på de i våt bløt snø. Godt å komme tilbake til bilen ganske sliten etter en lang tur, og avsluttet med en burger på esso i Lom før vi kjørte hjemover igjen. Flott førstetur i Breheimen.

På vei opp fra Netosætre.
Foran Heksete, surt med mye vind.
Stor varde på Heksete.
Jørn ser på Peakbook-appen.
På eggen over mot Store.
På eggen.
Jørn på en smal plass.
Eggen.
Flott utsikt.
Midtre Hestbreapiggen.
Flott dag på tur.
Falketind og Stølsnostind til venstre og Hurrungane til høyre.
Låven.
Flott med truger på sånn føre. Takk for lånet. Skarstind i bakgrunnen.