Noen "pigger" her og der (18.06.2016)  4

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Netoseter (893m)
Endpoint Netoseter (892m)
Ascents Heksete (2,105m) 18.06.2016
Austre Hestbreapiggen (2,132m) 18.06.2016
Vest for Austre Hestbreapiggen (2,111m) 18.06.2016
Midtre Hestbreapiggen (2,157m) 18.06.2016
Nord for Midtre Hestbreapiggen (2,131m) 18.06.2016
Vest for Midtre Hestbreapiggen (2,143m) 18.06.2016
Store Hestbreapiggen (2,172m) 18.06.2016

Manglet turfølge og var usikker på om om det ble noen tur. Plutselig ringte det en telefon. Det var fra JoNy (Johannes Nygård). Han lurte på om jeg ville på tur. Han var i Sogndal og hadde vært på klatrekurs og skulle sette kursen hjemover...om jeg da ikke kunne ta en tur på sparket. DET ville jeg og tur ble det. Målet var noen Hestbrepigger.

Vi treftes kl 07.45 i Lom og dro avgårde...oppover Bøverdalen!! Tenkte ikke noe spesielt over der Johannes kjørte. Plutselig var vi på vei oppover Bøverdalen gitt! Jeg hadde nå lagt ruta fra Lundadalen....men shit au! Netosetre er vel greit det. Bratt og jævlig der også! Dette skulle være en fottur, men jeg hadde nå tatt med meg truger til oss begge. DET skulle vise seg å være smart.
Det var lite snø fra Netosetre og vi krysset kun noen små snøbreer før vi var oppe på Heksete. Seige bakker altså....og starten gjennom kjerr og dritt før man er oppe i et litt greiere terreng. Hvorfor gjør man dette egentlig? Har jo vært her to ganger før også! Vel...det er god trening og alltid kjekt med tur til de "høye tinde".

Været var bare sånn passe...og vinden var kald og økte på i styrke da vi nærmet oss Heksete. Like etter derimot stilnet vinden og det ble faktisk vindstille og temperaturen var bra. Hovedmålet var å klyve eggen ut mot Store Hestbreapiggen. Ikke noe juks denne gangen og vi kløyv eggen fram og tilbake "the hard way". Ikke vanskelig, men litt luftig og artig klyving. Fin trening. En helvetes storsteinet ur opp mot Store, men det gikk nå uten uhell opp og ned.

Veien videre gikk mot Midtre og der stoppet nå min min tur videre vestover. Sola var litt framme og det var reint trivelig der. Spreke Johannes ville gå utom Låven. DET skulle han få gjøre alene mens jeg slumret litt til han var tilbake etter 55 minutter. Lite snø her oppe...kun noen små snøfelt. Trugene fikk vi derimot god bruk for da vi skulle ned på sørsiden. Bratt ned og vi "skled" på trugene en del av turen ned. Derfra gikk vi greit på truger videre på snø flere kilometer nærmere Netoseter. Tror vi brukte truger nesten ei mil på turen. Etter å ha krysset den store elva på snøbro måtte trugene av. Derfra gikk turen på skrå nedover den forferdelige åssiden med blåkjerr...bekker og dritt! Halloooo! Skremte opp en del ryper og inspiserte et par reir. 7 egg i reiret. Får håpe alle lever opp!

Beina mine var gode på turen og tross kjerr og dritt er jeg fornøyd med turen. Tror vel også Johannes fikk "kjenne" det litt i dag ;) En lang tur ble det. Takk for turen Johannes!

Start date 18.06.2016 08:41
End date 18.06.2016 19:36

Takk for en flott tur Jørn!

Written by JoNy 19.06.2016 14:48

Ble en bra dag det her ja. Fikk kjenne det litt på slutten, ble langt i bløt snø og kratt og kjerr!