Store Soleibotntind og Sørøst,Søre og S3 (18.06.2016)

Written by Gunski (Gunnar Aavik) GSM

Start point Tverrelvi
Endpoint Tverrelvi
Characteristic Alpine trip
Ascents Soleibotntinden S3 (2,015m) 18.06.2016
Store Soleibotntinden (2,083m) 18.06.2016
Søre Soleibotntinden (2,049m) 18.06.2016
Sørøst for Store Soleibotntinden (2,020m) 18.06.2016

Søre Soleibotntind (2049) – Med bonus toppene Sørøstre for Store Soleibotntind og Soleibotntind S3.

Etter en fantastisk tur over Soleibotntraversen inkl. Nørdre Soleibotntind i vinter, stod nå kun «Søre» igjen av Soleibotntindane.
Marianne og jeg dro fra Tverrelvi rundt kl.10 –nydelig vær igjen, har nesten hatt dette for vane å ha strålende sol på mine turer så langt i år.
Vi tok det helt rolig opp til Store Soleibotntind – vi stod på toppen etter ca. 2 timers gange. Tok en kort pause her før vi tok fatt på turen over til Søre.
Fant fort traseen ned mot snørenna, et lite stykke sørover ser man noen steiner som markerer nedgang. Helt greit å gå ned her, men mye løs småstein. Snørenna mellom Store og Sørøst for Store var helt uproblematisk i dag, så øksen ble hengende på sekken.

Det ble en fin tur helt ut til Soleibotntind S3 – her tok vi oss en lang pause og nøt hver vår medbrakte cola på boks – som smakte helt magisk i denne varmen. Utsikten var helt upåklagelig og spesielt flott å sitte så nærme opptil vestveggen av Store Ringstind.

Søre Soleibotntind midt i bilde, med Store Ringstind bakom og Store Austanbotntind til høyre i bilde.
Ryggen opp mot Søre
Her ser vi Nørdre Soleibotntind
Marianne nyter utsikten fra S3
Her ser man aktivitet på toppen av Store Austanbotntind

VIDEO

Takk !

Written by Gunski 11.07.2016 14:48

Hei, Takk for hyggelig tilbakemelding Morten, vi hadde en flott dag på Søre Soleibotntind. Artig at du plukket opp dette bilde av dere, Store Austanbotntind er en skikkelig godbit ! Det hadde vært kjekt om du finner et bilde av oss. Gunnar

Fin artikkel og fine bilder.

Written by Morsk 11.07.2016 10:30

Hei

Takk for en fin artikkel og bilder fra Søre Soleiebotntind. Spennende og nyttig å lese slike når denne toppen kanskje står for tur i løpet av sommeren. Men jeg vil særlig takke for det fine bildet ditt av det jeg mener må være vårt turlaget på Austabotntind samme dag. Dette var et flott bilde synes jeg!! Jeg skal kikke i fotoarkivet mitt og se om jeg ser noe aktivitet på Soleiebotntindan og legger i så fall ut disse.