Storegut/Olavsbunuten ++ (12.06.2016)

Written by PeakFloyd (Arne Magnus Fossnes) GSM

Start point Fondsbu (1,065m)
Endpoint Fondsbu (1,065m)
Ascents Høgbrøtet (1,630m) 12.06.2016
Høgbrøthøgde (1,821m) 12.06.2016
Olavsbunuten (1,970m) 12.06.2016
Storegut (1,968m) 12.06.2016

Flott skidag ved Eidsbugarden

Etter fredagens test-tur, bestemte jeg meg for å prøve en langtur på ski fra Eidsbugarden.
Bar skia opp til ca 1090moh, og fulgte kvista løype mot Olavsbu.
Måtte krysse et tjedn med blåfarge, før jeg kom opp på Mjølkedalsvatnet.

Mjølkedalsbreen fra Mjølkedalsvatnet

Storegut

Fortsatte så opp mot tjedn 1433, der det hadde gått flere ras nylig. Men, det hadde også gått et megaras, antagelig under varmen i mars, der det lå rester helt ned til utløpet av nevnte tjedn, samt helt opp på østsiden. Store blokker fra den store skavlen på sørsida av Storegut, hadde feid nedover helt hit. Jeg vil anslå tykkelsen på skavlen til 10-15 meter. Noe å tenke på, når man ferdes i disse trakter.
Fulgte sommer-ruta til mh, fra bandet, og til topps. Satte igjen skia på ca 1900moh. Brukte 3,20 hit.

Store skavler på nordsida av toppen også
Mjølkedalstind og Olavsbunuten, sett fra Storegut
Mot Uranostind
Spora mine ned igjen fra Storegut, sett fra Olavsbunuten

Fin kjøring ned igjen til bandet mot Mjølkedalstind.

Olavsbunuten

På ski opp til ca 1650, før jeg forserte hammeren opp til ca 1700moh. Fortsatte så på østsiden av ryggen, på til dels bratte og våte snøfelt. Måtte ned til 1620, før det bar opp mot skardet mellom Mjølkedalstind og Olavsbunuten. Også her på ski opp til ca 1900moh. Brukte ca 5,40 hit.

Mjølkedalstind og Olavsbunuten baki der
Raudalseggi sett fra Olavsbunuten
Mjølkedalstind

Ned igjen samme vei, med til dels flott kjøring i våt snø. Havnet etter hvert på laveste punkt på ryggen sørover.

Høgbrøthøgde

Neste mål var Høgbrøthøgde, noe som gikk veldig enkelt og greit på østvendte snøfelt. På ski helt til topps. 7,40 hit.

Så kom den store utfordringen, hvordan var snøfeltene videre sørover? Prøvde meg først bort mot ryggen, men der lå det flere hundre kubikk med drevsnø, så måtte litt tilbake. Fant etter hvert et sted med litt stein og berg her og der, og valgte å kjøre ned her, selv om det var bratt pg meget våt snø.

Nedkjøringa fra Høgbrøthøgde

Ser vel ikke på bildet hvor bratt det er, men når man står oppe, og skal ned, så det veldig bratt ut.

Høgbrøtet

Runda så på sørsida av tjedn ca 1550, og videre ned enda et bratt snøfelt. Herifra meget lettgått til toppen. Brukte 8,45 hit.
Så ei postkasse her, men ingen bok å skrive seg inn i. Lokket var heller ikke å se.

Sjogholstind sett fra Høgbrøtet

Videre ned mot Mjølkedalen, etter hvert langs bekken, og til slutt bratt ned i bunnen. Måtte ta av skia på ca 1220, og gå resten av veien langs stien tilbake til Eidsbugarden.
En stor takk til Swix vm-klister, som ga meg feste hele vegen, unntatt opp Storegut.

For noen

Written by mortenh 14.06.2016 20:13

For noen lang og rå og artige vårrunder du har tatt på ski i våres Arne Magnus. Håper entusiasmen vedvarer! Det er gøy å følge med ...

Sv: For noen

Written by PeakFloyd 15.06.2016 20:13

Moro at du følger med.

Det er jo dette som er artig, eller? Lange lyse dager, lange skiturer i nydelig vær og flotte omgivelser. Beste påfyll som finns, for meg :-)