To nabotopper i Østfold (12.06.2016)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Taraldrudåsen (225m) 12.06.2016
Sørøst for Taraldrudåsen (223m) 12.06.2016

Kjørte inn Vestre Langerødvei fra den kommunale veien mellom Lunder og Fosseberget. Parkerte rett før bommen på vegen som går opp til Tveitåsen hyttefelt. Gikk denne vegen nordover og opp i hyttefeltet. Kom etter hvert frem til en parkeringsplass hvor stien startet. Rødmerket sti førte oss mot øst og opp til det falleferdige branntårnet på Taraldrudåsen. 4,3 km hit fra bilen.

Branntårnet på Taraldrudåsen har sett bedre dager.

Fortsatte den rødmerka stien videre ned til nordenden av Trolltjernet. Gikk stien sørover på østsiden av Trolltjernet.

Så ingen troll ved Trolltjern

Der stien svinger østover i retning Lundstjernet hang det to røde merkebånd, som markerte starten på en ny sti i retning kommunetoppen til Skiptvet. Langs denne stien traff vi en hyggelig kar. Han fortalte at han var grunneieren og at han hadde merket seg at de senere årene var det økende interesse for denne unnselige kommunetoppen. Vi kommunetoppsamlere er nok årsaken til det. Han hadde derfor hengt opp merkebånd og gått denne nye stien ca. 50 ganger hittil i år for at vi toppsamlere lettere skulle finne frem. Hyggelig med så positive grunneiere. Fortsatte stien hans bort til den lille steinvarden som markerte topp punktet. 5,6 km hit fra bilen.

Grunneieren hadde hengt merkebånd på steinvarden til Skiptvet - toppen

I stedet for å gå samme rute tilbake, valgte vi å gå på sydsiden av Langtjern og rett på i retning bilveien mellom Sandåker og Langrød. Uten kompass og med grovt kart skled vi av kursen og fikk en liten ekstrarunde. Men etter hvert traff vi på en veg, som vi fulgte tilbake til bilen. I ettertid burde vi tatt samme ruten hjem igjen som fram. Nina var med på turen. Fint varmt sommervær med MYE fluer.

Written by PetrusogTonje 24.07.2016 19:17

Hyggelig med grunneiere som gjør en innsats! :D

Er det noe fisk å få i Trolltjern tro?