Sæbyggjenuten fra øst (11.06.2016)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Sæbyggjenuten (1,507m) 11.06.2016
Øst for Sæbyggjenuten (1,470m) 11.06.2016

Sæbyggjenuten

Da er vi i gang med årets turer til fylkestopper. Først ut er Sæbyggjenuten i Aust-Agder. Etter litt frem og tilbake kom vi fram til at det var både kortest å kjøre og å gå fra øst.
Vi kjørte via Dalen til veis ende ved Strandstøylsdalsvatnet. Der er det en romslig parkeringsplass hvor vi fikk satt fra oss bilen. Siden vi ankom kl 2000 hadde vi med oss telt og sovepose for å overnatte på veien. Vi tenkte å gå noen kilometer på kvelden før vi slo leir. Det var flere steder det var mulig å slå leir innover mot elvekryssingen, men vi tenkte at det var greiest å krysse elven nå så vi slapp å starte dagen med vading.

Utsikt mot Sæbyggjebrokka og høyde 1372
Elvekryssingen. Kristian på ryggen, mens Karoline venter spent på neste runde

Vi fulgte stien inn til Fiskarmo og krysset over elven like sør for stølen hvor elvene samlet seg og delte seg igjen, slik at vi kun hadde ei elv å krysse. Det var relativt lett å komme seg over der siden vi hadde vært forutseende nok til å ta med oss padlesko. Det er utrolig behagelig å krysse elver med neoprensko på beina. Ideen fikk jeg etter å ha lest en turrapport fra mortenh (Morten Helgesen) hvor han hadde hatt linntherese med seg på en Lang runde sør for Bygdin.
Line og jeg gikk først over med tingene våre, så gikk jeg tilbake noen ganger for å få med Karoline og Kristian også mens Line tok litt bilder.

På vei oppover mot høyde 1372

På andre siden var det ikke noen fine teltplasser i nærheten, så vi begynte å rusle oppover lia. Planen var i utgangspunktet å følge opp langs Sæbyggjebrokka, men da vi stod nede og så oppover lia virket det nestan bedre å gå opp mot langs elven som ledet mot høyde 1372. Det irket som det var mindre kratt opp der. Vi motiverte barna til å prøve å komme oss til toppen før vi slo leir. Ikke at det var noen gode muligheter for å sette opp telt i ei bratt skråning heller...
Når det nærmet seg midnatt var imidlertid barna, og spesielt Kristian så trøtt at da var det bare å finne et sted å få lagt gutten. Vi hadde nå komme opp til ca 1280 moh og der flatet det ut et lite stykke slik at det var flatt og fint å slå leir. Det var faktisk gode teltplasser til flere telt der. Vi fikk raskt opp teltet og barna i posen. De hadde vært kjempeflink å gå så lenge.

Ikke feil å våkne opp til denne utsikten

Neste morgen våknet jeg kl 0715. Jeg stod opp og satt meg ute i sola og nøt morgenen mens jeg ventet på at det skulle bli liv i resten. Kl 0800 kom det lyder fra dem og da var det bare å stå opp, få i seg frokost og komme seg videre. Vi lot telt og mesteparten av tingene våre ligge igjen i leiren da vi gikk. Vi hadde jo tenkt oss ned samme sted som vi kom opp.

Høyde 1470

Vi gikk først opp på høyde 1372, deretter mot høyde 1470, før vi kom opp på turens store mål, Sæbyggjenuten. Det skal sies at det ble litt opp og ned før vi kom dit. Det er lite flate steder i området. Imidlertid er det et eldorado for klatreglade barn (og voksne). Enkelte steder er det ganske bratt, så man skal være litt forsiktig i dårlig vær og liten sikt.

Sæbyggjenuten
Opp og ned. Høyde 1470 ligger oppå til høyre i bilde. Det var litt bratt da vi kom ned fra høyden tidligere

På returen mot leiren gikk vi rundt toppene vi hadde klatret over.
Tilbake i leiren fikk jeg revet den mens Line fikk ordnet litt lunsj til oss. Godt med litt påfyll før nedoverbakkene begynte.

Kristian krysser elva (første gangen)
Tilbakeblikk mot fjellet

Vel nede ved elva fant jeg fram padleskoene som vi hadde latt ligge igjen og kom oss greit over. Kristian ville gjerne prøve skoene og gå selv over elva. Det gikk helt fint og han synes det var kjempekult å kunne gå i elva uten å bli kald på beina. Vi skulle jo knapt fått gutten ut av elven.
Da vi hadde nesten to kilometer igjen var klokken min fri for batteri, så ruten ble ikke lagret det siste stykket

Idyllisk å gå langs elva tilbake
Start date 10.06.2016 21:15
End date 11.06.2016 16:35

Flott familietur Roger

Written by mortenh 15.06.2016 10:31

Alltid gøy å se familier på langtur i fjellet. Ser du kjørte samme vadeteknikk som jeg brukte på tur med dattera i fjor sommer. Pga. mye vann måtte jeg bære henne og da tenkte jeg at padlesko kunne gjøre susen så man kan holde roen. Litt kjedelig å gå over ende i stri elv med barn på ryggen bare fordi kulda i fotan får en til å stresse :-)

Sv: Flott familietur Roger

Written by rogerravlolosvik 15.06.2016 11:11

Man plukker med seg lure ting hele livet.

Har hørt noen rykter om at man skal lytte til erfarne fjellfolk. Vil jo påstå at du begynner å få litt erfaring etterhvert :-)

Jeg gjorde meg noen erfaringer på det da vi var på Island i vår. Jeg og Kristian gikk rundt Glymur-fossen og da måtte jeg vade elva med han på ryggen i overkant. Ønsket å holde skoa tørr siden det var på starten av dagen, så da ble det barfot. Smeltevann fra isbre i mai er ikke varmt på Island heller. Var ganske følelsesløs i beina da vi kom over :-)

Lykke til med Bitihorn Opp til helga. Moro å se Linn Therese flyr avsted i fjellet. Møtte forresten Julia da vi var der for to helger siden. Vi passerte hverandre like nedenfor bratthenget, men det gikk ikke opp for meg at det var henne før vi var et stykke unna.