De siste i Sør-Aurdal (11.06.2016)

Written by arne (Arne Mæhlen) GSM

Ascents Busufjellet (1,058m) 11.06.2016
Fønnhusknatten (541m) 11.06.2016
Langtjernkollen (1,149m) 11.06.2016
Storrustefjellet (1,224m) 11.06.2016
Ørneflag (1,243m) 11.06.2016

Tur alene. Etter tidlig frokost lørdag morgen setter jeg kursen sørover Begnadalen hvor første topp ut er:

Fønnhusknatten Krysser Begna ved Langedrag Camping og kjører opp til skarpsvingen før Tomasbråten hvor det er greit å parkere. Går herfra etter traktorveg noen hundre meter før jeg dreier nord og kommer opp på platået mellom Høgeberget og "Knatten." Videre i småkupert skogsterreng til toppen, som kan by på fin utsikt utover Begnadalen.

Knatten fra nordvest.
På toppen av Fønnhusknatten.
Langedrag i Begnadalen fra Fønnhusknatten.

Busufjellet Kjører Dølavegen inn til hyttefeltet sør for toppen. Fortsetter til fots i tett skog opp til snaua hvor jeg treffer på en sti som fører til topps. Returnerte etter denne og havner selvsagt der hvor bilen står!

Busufjellet fra Fledda.
Fra toppen av Busufjellet mot Busuvatnet i vest.

Langtjernkollen Kort forflytning fra hyttefeltet ved Busufjellet til P-plass ved Fledda hyttefelt. Her starter fin sti som fører meg til Langtjernkollen og tilbake. Litt myr og bløtt i starten men ellers fastbakke og lettgått.
Langtjernkollen med sine 1148 moh. er høyest på fjellplatået Manfjellet.

Fine tuer med bjørneskjegg langs stien over myrene.
Når man kommer over skoggrensa støter man snart på fjell-lusegraset.
Langtjernkollen fra nordenden av Langtjernet.
Fra toppen og ned mot Langtjernet.

Ørneflag og Storrustefjell Nå gjenstår bare disse to toppene så jeg kjører inn Vassfarvegen til der hvor vegen inn til Storekrak tar av. Her er det strukket en kjetting over, men låsen er ikke satt i, så jeg tar sjansen og fortsetter helt opp til brua over Fjellelva før jeg parkerer.
Herfra til Ørneflag; først etter veg, så i skog, så på sti og til slutt utenom sti. Fin topp med god utsikt i alle retninger!
Etter lang matpause på toppen returnerer jeg samme veg til omtrent 1100 moh. Her dreier jeg østover, så sørøst til Fisketjernet.
Nå blir jeg imidlertid overrasket av ei voldsom haglbyge. Prøver forgjeves å søke ly ved bua ved Fisktjernet men det finnes ikke takutstikk på denne så jeg må bare haste videre.
Uværet gir seg snart, og innen jeg når toppen av Storrustefjellet har jeg tørket opp igjen.
Nå er alle Sør-Aurdals pf-100 topper besøkt og godt fornøyd returnerer jeg til bilen igjen via Steinhyttvatnet og Storekrak.

Denne fjellrypa treffer jeg på ved foten av Ørneflag.
Høyest i Sør-Aurdal; Ørneflag 1243 moh.
Uvær i vente?
Uværet kommer med kraftig regn og hagl!
Mot Storrustefjellet fra sørvest.
Storrustefjell.
Ny byge på tur!
Sånne spor forbinder jeg med Vassfaret! Treffer på disse på veg ned fra Storrustefjell.