Brathovdekollen, topptrim 2016 (11.06.2016)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Lishøgdvegen containerplass (625m)
Endpoint Lishøgdvegen containerplass (625m)
Ascents Brathovdekollen (730m) 11.06.2016
Hovdekollen (824m) 11.06.2016
Visits of other PBEs Brathovdekollen utsiktspunkt (710m) 11.06.2016

Kjørte sammen med Sigrid, og parkerte på Lishøgdvegen containerplass ved gården Roligheten, hvor Rønnoug Paulsdatter Nygaard, født 1775, var husmannskvinne i første halvdel av 1800-tallet. Gikk først i kulturlandskap forbi Brathovde og til en boligeiendom ved gården Berget. Herfra bratt opp langs et gjerde, og til stikryss, hvor det var skiltet bare til Brathovdekollen, og videre gjennom hogstfelt til Utsiktspunktet Brathovdekollen. Fantastisk utsikt herfra over Østre Gausdal. Skrev i turboka, og stemplet topptrimkortet. Fortsatte videre opp på Brathovdkollens toppunkt, ned igjen på råket, og til stikrysset. Her visste jeg ikke da at det var stikryss, og fortsatte videre i terrenget over ei våt myr, og oppover et inngjerdet beite. Var veldig bratt opp mot Hovdekollen herfra, og måtte gå langs bergene og opp på Hovdekollen fra motsatt side. Tråklet fram og tilbake oppe på Hovdekollen for å være sikker på å ha vært på toppunktet. Oppe på Hovdekollen var et merket utsiktspunkt som langt fra hadde samme flotte utsikt som Brathovdekollen. Ned igjen fulgte jeg råket til førnevnte stikryss, og derfra tilbake til utgangspunktet, som ble nådd samtidig med Sigrid.