Sølnkletten (11.06.2016)

Written by Marimor (Stein Erik Hjermstad) GSM

Ascents Spisskletten (1,690m) 11.06.2016
Store Sølnkletten (1,827m) 11.06.2016

Startet fra Follandsvangen på god sti. Praktfulle østerdalsfjell i alle retninger men ingen tvil om hvem som dominerer. Sølnkletten massivet er virkelig flott der det reiser bratt opp i sør. Passerer ett par idylliske småsjøer i løpet av den første kilometeren. Videre er det litt småbjørk hist og her mens kilometerne tilbakelegges i raskt tempo. På ca 1100 meter starter oppstigninga mot den nordligste toppen "Spisskletten". Ganske bratt hele veien opp bortsett fra ett litt slakere parti midtveis opp. Etter hvert som høyde meterne tilbakelegges kommer både Dovre og Rondane til syne bla. Etter noe over to timer står jeg på fortoppen, Spisskletten 1690 moh.
Litt fotografering før kursen settes mot stortoppen.

Rimelig bratt ned her men urda fast og fin. Ganske bratt er det også fra bandet og opp til Store Sølnkletten. Her oppe på Hedmarks høyeste frittstående topp er utsikten stor slagen i alle retninger.
Traff på fire meget hyggelige mennesker fra turistforeningen i Alvdal ved toppvarden. Det ble fjellprat og fotografering. Den ene av karene hadde vært på Store Sølnkletten i samtlige mnd i året. Godt gjort.

Returen ble noen lunde lik veien opp, men jeg rundet østsiden av Spisskletten for å slippe helt oppom denne. Det gikk veldig greit.
Vel nede stoppen klokka på 5 timer og 15 minutter.
Været var strålende men noen ettermiddag skyer rullet inn fra vest og avga noen få regndråper helt på slutten. Jeg gikk alene og Store Sølnkletten er i sannhet en krem topp.