Stortinden - rekognosering mot Litletinden i Evenes (09.06.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Stortinden (806m) 09.06.2016
Visits of other PBEs Stortinden - sti fra sørvest (40m) 09.06.2016

Skulle sjekke ut forholdene mot Litletinden og Skittendalstinden. Parkerte på Dragvik p-plass, men kom i snakk med en dame som trimmet, og som forklarte at stien opp til Stortinden startet nede ved broa. Kjørte derfor ned noen meter igjen, men her var det litt lite p-plass. Det fikk dog gå, gadd ikke kjøre opp igjen nå. Det var bare snakk om en kjapp og liten rekognoseringstur.

Gjennom grinda her og området føltes ganske privat, inntil jeg kom opp til der en sti startet inn i skogen. Litt merking med farge her, og så bar det etter hvert ganske bratt opp gjennom skogen på en middels god og ganske våt sti. (Hadde regna svært i det siste.) Det kan godt bli ryddet litt bedre her!

Litt før 400 hm tok stien av mot høyre (øst) og opp SV-ryggen. Den andre stien går opp i dalen (Renskvannto) og videre opp til Litletinden, kommunetopp i Evenes - og hva jeg vurderte som morgendagens turmål, dersom det ikke var mye snø. (Det var det, så planen ble droppet.)
Etter hvert dukket nysnøen opp, og våt og fersk ga den et særs dårlig feste opp et bratt parti med grass. Når man ikke kan se tråkket, er man helt avhengig av merking, som var ganske god. Men det jeg ikke visste var at det var et sti-dele til oppi lia, og at den ferske og fine rødmerkinga traverserte vestflanken mot nord og at den sikkert kommer inn på stien til Litletinden. Etter et par hundre meter på snø og ingen tegn til at det gikk oppover, skjønte jeg tegninga, og styrte heller østover og opp flanken.

Fortsatt på rett spor opp sørvestryggen, men nysnøen var problematisk.

Etter noe klyving og sikk-sakking oppover nådde jeg toppen etter snaue to timer. Heldigvis fortsatt litt sikt, og rekognoseringa var nyttig, for nå forkastet jeg planene for i morgen: Det var full vinter inn mot Litletinden og Skittendalstinden fortsatt, og særlig sistnevnte virket ikke som en opplagt skitur i kombinasjon med førstnevnte!

Har ikke hatt det beste været til nå i Nord-Norge-raidet del II.

Fulgte stien ned igjen, og et parti var det lagt ut tau. Men snøen her gjorde returen ganske lett og behagelig. Brukte en snau time ned.
Litt pussig at Stortinden er langt lavere enn Litletinden...

Mista stien på vei opp. Fulgte den ned.