Tre nye Lindåstopper (08.06.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Dyrkolbotn gård (360m)
Endpoint Samme (360m)
Ascents Eggene (895m) 08.06.2016 12:00
Godbotnsfjellet (887m) 08.06.2016 13:05
Geiteskardfjell (893m) 08.06.2016 13:55
Visits of other PBEs Dyrkolbotn p-plass (356m) 08.06.2016 10:20

Inspirert av turen og rapporten fra Torbjørn 6. juni i år hvor han gikk tre Lindås-topper som jeg manglet på listen på en og samme tur, la jeg i vei mot Dyrkolbotn for å gå i hans fotspor. Fra den store parkeringsplassen ved Botnavatnet 347 går det en dårlig grusvei med en grind til gården Dyrkolbotnen som ligger ved nordenden av vannet. Herfra er det rødmerket sti vestover mot Olsbotnen og E39 like etter en tunnel. Parkerte bilen utenfor et gjerde på privat grunn, men siden det er merket sti herfra regnet jeg med at det var OK. Som Torbjørn beskriver, var det ikke helt lett å følge stien, men rødmerkingen var til god hjelp. Terrenget stiger vel 100 hm opp til SSV enden av Eggene der det flater ut. Her tar en av fra stien mot høyre (nord) og går mot et dalsøkk som er den naturlige adkomsten til ryggen. Det er småbratt opp dette dalsøkket, men faktisk ganske tydelig sti, så dette er tydeligvis rett vei.

Eggene sett fra veien mot Botnavatnet
Parkering for et par biler ved stistart
Heller og varde ca. 500 moh der en forlater stien
Ruten går opp dalen til høyre som ligger i sollyset

Vel oppe på platået på ca. 550 moh ble terrenget meget flott og lettgått. Jeg fortsatte et stykke i østskråningen før jeg tok meg opp på selve ryggen som var lettgått og fin med fint, tørt fjell og lyngvegetasjon.

Lettgått og fin rygg nordover mot Eggene
Flott utsikt mot Romarheimsfjorden i sør

Eggene
Oppe på dagens første topp kl 12. Trig-merketopp med stor og flott varde på GPS 317192 6747034. Flott utsikt sørover mot Romarheimsfjorden.

Varden på Eggene 894 kommer til syne
Flott dag på Eggene i Lindås

Godbotnsfjellet
Fortsatte nordover og nedover øst for de bratte skrentene ned mot Øvstavatnet 710 og tok fatt på stigningen mot Gotbotnsfjellet. To varder her oppe, en stor på GPS 318378 6748500 og en adskillig mindre litt mot øst.

Godbotnsfjellet fra SSV-siden (Skredknolten)
To varder på Godbotnsfjellet

Geiteskardfjell
Videre mot Geiteskardfjellet eller Kupefjellet er terrenget litt brattere og utfordrende. Jeg valgte å gå ned mot øst i retning mot Geitaskarvatna med tanke på å gå opp den slake sørryggen. Men nede ved vannet så jeg at dette ville bli en omvei, så jeg valgte derfor å gå nord for vannet og opp den bratte vestryggen. Antagelig er det bedre å følge nordryggen av Godbotnsfjellet til nordenden av vannet slik Torbjørn gjorde 6. juni. Vestryggen er bratt, og det ble endel klyvepartier opp ruten jeg gikk, noe som sikkert kan unngås med litt annet rutevalg. Trig-punkt og varde på GPS 319395 6748923.

Idyllisk ved Geiteskarvatna
Varden på Geiteskardfjellet dukker opp
Fra Geiteskardfjellet mot det nedtappete Godbotsvatnet

Grei retur ned sørsiden av Kupefjellet der jeg etterhvert krysset elven for å følge østryggen nedover mot T-stien i Sørdalen. Dette er en fin og godt merket sti som går endel opp og ned, spesielt vest for Instebotnsvatnet. Vi gikk denne stien på returen fra Sørdalsnuten 1. september 2011, og husker godt denne slitsomme stigningen på slutten av en ang tur!

Her kommer en inn på T-stien  mot Skavlabu
Her kommer en inn på T-stien mot Skavlabu
Elven fra Geitaskarvatna
Flott murt nøst ved Instebotnsvatnet
Bro nord for Langeneset mellom 402 og 408 vannene

Dette ble en lang, men meget flott tur i perfekt turvær - sol og passe vind i høyden. Tusen takk til Torbjørn for gode opplysninger og GPS-track.

Et alternativ jeg vurderte var å starte fra stien i Olsbotn ved E39 400 moh og følge ruten over Eggene til Geiteskardfjellet for så å returnere samme vei. Dette vil nok være litt kortere, men det blir fler høydemetre. Terrenget i høyden er etter min mening lettere å gå enn langs T-stien nede i dalen.

Fin rapport

Written by Erlnd 11.06.2016 16:39

Blir nok bruk for dette GPS-sporet :) Mangler Geiteskardfjellet.

Fann du boka og varden min på Godbotnsfjellet?

Sv: Fin rapport

Written by knutsverre 15.06.2016 11:31

Hei Erlend! Oppdaget ikke boken din på Godbotnsfjellet, men lette heller ikke spesielt etter bok. Er ikke vant med at det er turbok på slike litt avsides topper. To varder her oppe. Har du bygget en av de?

Litt av en aktivitet

Written by Stigun 09.06.2016 23:15

på Lindås 100pf-listen for tiden! Gratulerer; du nærmer deg målsnoren for 44/44!