Skorafjellet (05.06.2016)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Solsetevegen (355m)
Endpoint Samme (355m)
Ascents Skorafjellet (1,583m) 05.06.2016

Skorafjellet

En søndag med så flott vær kunne ikke kastes bort, så jeg bestemte meg for å bestige Skorafjellet. Ganske så prominent topp (siden det var så fint vær), og sørvent sti (for å ikke få altfor mye tråkking på snø). Regnet likevel med en del snø på veien, så trugene var med.

Parkerte ved bom ca 600 meter fra Solsævatnet og la i vei i varmen. Oppe ved vannet var det lett å finne stien mot Rubbelii. Den er god og ryddet helt opp til Nedre Skor (650 moh). Herfra er det tydelig, men noe gjengrodd sti opp til Øvre Skor. Her ble det en liten rast, før jeg spente på meg trugene. Snøen var vanskelig å gå på i de bratteste partiene, da de øverste 5-10 cm hele tiden gav etter og jeg gled bakover. Men etter et lite stykke uten truger på 1200 moh, flatet terrenget ut og det gikk betraktelig bedre.

Gode parkeringsmuligheter ved bommen på Solsetevegen.
Stien videre fra Nedre Skor går bratt opp forbi fossen. Den er lett å følge, men noe tilgrodd.
Rubbelii ligger flott til på 480 moh. Kongsberg, 685 moh, i bakgrunnen.
Også Nedre Skor har flott beliggenhet (650 moh). Her holdt årets nyutsluppende sauer til.

Ankom toppen etter 3,5 timer på tur. Var innom alle tre topp punktene før jeg satte meg ned ved utsiktspunktet (den største varden) for å nyte dagen. Her kunne jeg sitte i kun shorts på over 1500 moh. Kan det bli noe særlig bedre?

Den største varden står på det beste utsiktspunktet.
En liten (og sjeldent for å være meg) toppselfie.
Toppen av Skorafjellet, 1583 meter. Målt til ca en meter høyere enn utsiktsvarden.

Omsider spente jeg på meg trugene og satte utfor bakkene ned igjen. Dette gikk fort og jeg brukte mindre enn en halv time på de 2,5 km ned til Øvre Skor. Her måtte trugene av igjen, før jeg fortsatte ned mot sommeren og sauene på Nedre Skor. Nede i skogen merket jeg for fullt at temperaturen var over 25 grader og det var ganske så varmt det siste stykke.

Det gikk raskt på truger fra 1580-950 moh.
Ved Øvre Skor måtte trugene av.
Tre årstider: "Vinter" (snø), vår (brunt) og sommer (grønt).
Nesten nede ved Rubbelii. Legg merke til alle veltede/knekte trærne. Heldivis er stien ryddet med motorsag.

Vel nede ved bilen etter å ha brukt kun 1,5 time ned igjen, kunne jeg oppsummere med at det hadde vært en flott tur i fantastisk terreng og nydelig vær. Det var faktisk første gang jeg har gått på truger i shorts. Jeg kunne også konstantere at jeg hadde kommet meg gjennom dagen uten å bli solbrent (faktor 50 må til på sånne dager i snødekte omgivelser). Fornøyd med det også. :-)