Middalsbu - Øvlandstølen (27.05.2016)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Middalsbu (860m)
Endpoint Øvlandstølen (740m)
Visits of other PBEs Middalsbu (858m) 27.05.2016

Middalsbu - Øvlandstølen

Retur til bilen etter 5 dager på Middalsbu og 3 flotte toppturer: Trossovnuten, Middalsnuten og Middalsrusta, Sandfloegga og Kvessenutene.
Været var fortsatt flott og jeg kunne fint se at det hadde smeltet godt med snø disse dagene. Valgte på returen å følge bilveien hele veien rundt Klentenuten. Dette gikk helt uproblematisk. Det hadde kjørt en beltebil eller gravemaskin, samt at de verste snøfonnene allerede hadde blitt fjernet. Eneste kjipe med denne veien var at jeg totalt sett måtte ta av skiene 18 ganger på turen. Hver gang veien svingte til høyre og inn i en sørhelling, var veien helt bar. Hvorfor ikke veien allerede var blitt åpnet, skjønner ikke jeg.

Vårsteming langs Valldalsveien...
Vårsteming, men skiføre på rundt 75% av veien.
Forlater Middalsbu kl 08:30 etter et kjempebra opphold.
Tilbakeblikk mot toppene på Kvessenuten, gårsdagens bestigninger.

Brukte 3 timer og 45 minutter ut dalen, noe som faktisk bare er 30 minutter mindre enn turen inn. Da gikk jeg over Tjørnastølskaret (300 ekstra høydemeter). Nå skulle det bli godt med en dusj på Seim camping, samt være turist i Røldal. Dagen etter bar det videre til Bø og et godt 40 års-lag:-)

Totalt på disse fem dagene: 93,5 km og 4400 høydemeter. En absolutt godkjent uke!

Overnatting på campingplassen på Seim, Røldal.