Tre kjappe i Svarstad (08.06.2016)

Written by Snilen (Lars)

Ascents Ruketuten (602m) 08.06.2016 10:45
Oppsalfjellet Vest (537m) 08.06.2016 12:00
Tanumkollen (270m) 08.06.2016 13:00
Visits of other PBEs Oppsalfjellet vest parkeringslomme (390m) 08.06.2016
Parkering Ruketuten SOMMER Huldresti (390m) 08.06.2016

Tur 1: Ruketuten
Kjørte til skistadion med bom. Etter å ha tatt en giro og kjørt gjennom bommen står skilt Privat vei, kjøring kun etter avtale. Vel, anså giroen som en avtale og kjørte til stistart med P-skilt. Gikk blå sti opp og ned, grei sti, noe bløtt og myrete mot toppen. Multebuskene blomstret.

Gammelt brannvaktstårn på toppen
Kart og info ved stistart
Med giro i ruta anså jeg at jeg hadde avtale

Tur 2: Oppsalfjellet vest fra nord
Etter å ha kjørt nesten ned til bommen gikk veien videre innover i skogen. Ca en km oppover tok jeg til venstre på grei grusvei og lette etter en gammel skogsvei som skulle føre til toppen. Jeg fant den omsider. Første stykke var over en myr, deretter opp gjennom hogstfelt, og etterhvert ble stien mindre. Her traff møtte jeg en bedre skogsvei som tok meg videre oppover dalen. Etterhvert ble det ganske gjengrodd langs stien og jeg valgte å gå ryggen opp til jeg fant en liten varde.

Beskjeden toppvarde. Jeg rota ikke rundt i terrenget for å finne flere steiner til varden

Tur 3: Tanumkollen
Gikk opp fra Tanum, merket skogsvei/sti kort og bratt til topps. Fint utsiktspunkt nær toppen, litt rufsete med en plankehaug på toppen