Storgrovtind mm (04.06.2016)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Juvasshytta (1,841m)
Endpoint Juvasshytta (1,841m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Galdhøpiggen (2,469m) 04.06.2016
Nørdre Heimre Illåbreatinden (2,170m) 04.06.2016
Bakarste Storgrovhøe (2,259m) 04.06.2016
Storgrovtinden (2,229m) 04.06.2016

Planene denne gang var å klatre Storgrovtinden og komme seg opp på Bakerste og Fremste Storgrovhøe. Else Mari samler på 2000m topper med pf 30 så disse var på hennes liste. Meningen var at fire skulle være med på turen, men to falt fra...deriblant Else Mari som måtte prioritere 50-årslag kvelden før. Da ble det de gamle tinderanglerne Odd Arne og meg selv som dro avgårde med tunge sekker.

Været var bare utmerket der vi dro fra Juvasshytta ca. kl 10.30. Litt steingåing fram mot breen, men helt greit. Masse mennesker på vei over breen denne dagen. Røde kors arrangerte visst tur for innvandrere som skulle oppleve den norske fjellheimen på sitt beste. Det gjorde de sikkert denne dagen. De gikk til fots, mens Odd Arne og jeg på ski med feller. Supre forhold over breen. Forholdene var veldig anderledes ned Porten denne dagen i forhold til sist. Helt fri for snø...kun bittelitt is på det bratteste i renna. Det er løst og litt guffent der nede....og preges av erosjon.

Trygt nede var det bare å spenne på seg ski og skli over breen. Vi parkerte skia nede ved breen og gikk til fots opp snøflanken mellom Nørdre Heimre Illåbreatinden og Storgrovtinden. Da var det bare å rusle bort til bunnen av den steile Storgrovtinden. Odd Arne fikset standplass og snart var vi klare for klatring. Odd Arne er klatreren av oss og han fikser det meste. Selve klatringen er ikke veldig vanskelig opp her, men utsatt. Veldig greit å ha tau opp og ned her. Vi kom oss greit opp og tok med oss utstyret for å bruke det på klatring/klyving oppå på Bakerste Storgrovhøe. Vi traff du personer før klatrepunktet og dette viste seg å være to Peakbookere....nemlig Kjeldsen og Kjølstad. Disse var glade for hjelp av oss videre opp til toppen.

Alle kom seg greit opp til toppen. Tørt fint fjell med god friksjon. Egentlig mer bratt klyving enn vanskelig klatring opp her.....men så er det det med å ha et tau da... Odd Arne og jeg valgte å droppe spaserturen bort til fremste Storgrovhøe. I stedet ønsket jeg å bruke tiden til et nytt besøk på Galdhøpiggen på vei tilbake til Juvasshytta. Vi tok en en rapell ned igjen fra Bakerste og gjorde oss mentalt klare for den litt "rare" rapellen ned fra Storgrovtinden. Den går liksom litt på skrå til venstre...men dette gikk nå greit.

Grei tur i bakende sol tilbake til Porten. Som tidligere nevnt....veldig mye løsmasser i Porten som gjør det litt tungt å komme seg opp. Pulsen stiger fort opp der. Klokken var nå ca. 18 og vi brukte ca 45 min opp til Galdhøpiggen. Skiene ble satt igjen et stykke på ryggen og vi gikk i gode spor i snøen opp til toppen. Denne var nå folketom....kun Odd Arne og jeg kunne nyte stillheten og utsikten denne kvelden. Herlig etterpå å suse nedover på breen på gode ski. Vi holdt litt høyre og kunne følge snø helt bort til skianlegget. Helt perfekt på en perfekt dag!! Takker Odd Arne for turen og hans eksperthjelp mht til klatrebiten.

Hei igjen:-)

Written by kjellsen 09.06.2016 21:26

Hyggelige treffe dere på turen og takk for lån av tau opp mot bakerste.:-). Ble en drøy tur tilbake på oss, men det var greit med det været.

Ser dere hadde en fin tur på Bukkeholstindene og..

F

Helt Konge!

Written by Gråbein 07.06.2016 13:28

Sjefsbilde fra toppen :0))