Skitur på Sognefjellet (04.06.2016)

Written by linntherese GSM

Øst for Søre Smørstabbtinden (2,023m) 04.06.2016
Sørvestre Smørstabbtinden (2,045m) 04.06.2016
Humpedump mellom 158.1 og 158.2 (2,020m) 04.06.2016
Litt sånn snøsoling foran Søre Smørstabbtinden.

Da det blei kjempefint vær bestemte pappa at vi kunne ta en skitur til. Heldigvis ville Sunniva bli med. Det var jeg veldig glad for, og så skulle det bli med en voksen til som heter Tor Arne. Etter at pappa var ferdig på et kurs reiste vi til fjellet. Først stoppet vi litt i Lom og kjøpte litt mat, og så kjørte vi til Sognefjellet. Hele veien var det bare sol sol sol. Når vi kom dit ventet Tor Arne og den morsomme hunden Sniff. Jeg kalte den bare for Sniffen. Den var litt rar, men morsom og snill. Jeg og Sunniva syntes det var stas at den skulle være med.

På vei oppover mot Bøverbrean.

Vi pakket sekkene og gikk. Både jeg og Sunniva hadde tunge sekker først på turen, og så hadde jeg vondt i magen min siden i går. Så jeg ble litt lei på slutten, og litt utålmodig, og veldig glad da pappa sa at her kunne vi sove.

Hjem kjære hjem.

Vi bygget fort opp teltet, spiste varme pølser og drakk kakao og lekte litt med Sniffen og så på solnedgangen før vi sovnet i teltet. Kult!

Kveldskjøkken i fine omgivelser.
Litt kveldsakrobatikk foran Kalven.
Fin solnedgang.

Ny dag, nye topper

Noen sov ute.
Frokost.

Klokka var allerede over sju da pappa vekket oss. Han og Tor Arne og Sniffen hadde sovet ute. Litt kaldt, mens jeg og Sunniva hadde kost oss varmt i teltet. Sniffen som er en sånn vinterhund hadde syntes det var litt kaldt også, for den la seg oppå Tor Arne om natta.
Vi spiste havregrøt og koste oss i sola og til slutt gikk vi videre. Jeg hadde fortsatt vondt i den dumme magen min, men skiføret var fint og vi kunne skøyte på skaren. Det var nesten som en liten skitrening jo Lars!

Skitrening foran Søre Smørstabbtinden og Gravdalstinden. Fint skøyteføre.

På veien ombestemte pappa seg minst en gang med hvor vi skulle gå, men til slutt gikk vi en vei og siktet på en topp. På vei opp stoppet vi ved en kjempsnøklump og tok bilder. Den siste biten til den første toppen var litt spennende, men mest gøy. Etterpå tok vi en deilig pause i sola.

Stor snøklump.
På den første toppen.
Litt spennende.

Etter pausa gikk vi en smal snørygg over to små tulletoper før vi kom opp til den tredje toppen. Nå begynte det å bli skikkelig varmt og vi sank nedi snøen mange ganger. Vi stoppet ikke her, men fortsatte til neste topp som heter lille Gravdalstinden før vi begynte på den store Gravdalstindtoppen. Så høyt hadde aldri Sunniva vært før! 2113 meter. Kult! På toppen tok vi ny stor pause. Det var veldig varmt og deilig. Like ved der vi satt var det et stup, så vi måtte være forsiktige. Tor Arne ble veldig sliten opp hit, for han tok ikke med seg ski og laget dype hulle annet hvert skritt.

Gravdalstind neste.
På toppen av Gravdalstinden.
Tor Arne og Sniffen ser på utsikten.

Ned igjen kjørte vi litt på ski, men det var ikke så lett med langrennsski, så jeg datt litt. Nå begynte jeg å bli litt sliten i varmen, og det var tungt å gå oppover uten feller, men vi kom opp til slutt til dagens siste topp. Der møtte vi noen andre folk for første gang i dag. Vi fikk testet å ake litt på søppelsekkene, men det gikk ikke så veldig bra, men det var gøy da!

På vei til siste toppen.
På siste toppen med Storebjørn bak.

Det var vanskelig å kjøre nedover på langrennsski og jeg datt flere ganger. Sunniva kjørte plutselig en annen vei, men heldigvis hentet Tor Arne henne og så var det bare å skli ned til teltet igjen. Der pakket vi sakene og kjørte ned til bilen. På slutten gikk vi med ski på alt mulig, til og med gjennom en liten elv.

Sommerskigåing på slutten.
Pappa sin sekk med all "juletrepynten" utenpå.

Framme med bilen var det deilig å skifte og det var supervarmt, så vi kunne sitte ute og tørke før vi kjørte.

På vei hjem var vi litt turister. Vi stoppet ved Sagasøyla, i Lom hvor vi spiste is, og ved Ridderspranget.

Tusen takk for en fin tur Sunniva og Tor-Arne. Vi må snart ta flere!!

PS! Flere steder på turen så vi fotsporene til Hannes, Leah (og Nova). Det var litt kult. De hadde gått der på fredagsmorgenen. https://peakbook.org/Hannes/tour/167463/Nattvandring+p%C3%A5+Sm%C3%B8rstabbreen+og+6x2000m.html

Flere bilder

Kart

Klikk på kart for dynamisk versjon.

Spreke

Written by Naboen 08.06.2016 12:54

jenter på krem-tur..! Fine bilder. Langrenns-trening liker vi..:)

Takk for turen!

Written by SunnivaBM 08.06.2016 07:37

Det var en kjempefin tur Linn Therese, og vi hadde det jo gøy, eller hva?

Jeg tror du blandet meg og deg på to bilder, dvs. ett skrev du "meg" på (det var MEG), og et skrev du Sunniva på (det var DEG). (Eller Morten?)

Wow!

Written by MarianneB 07.06.2016 23:29

Så flinke dere var! Utrolig flotte bilder og! Moro at dere får slike opplevelser sammen! :-)

Tøffe jenter

Written by Atomsilda 07.06.2016 22:54

Kjempetur dette Linn Therese...og mange nye topper. Vi kan vel være enige om at det var varmere på denne turen enn på Natturen vår ;)