Leirtinden (Vassbruntinden) i Lenvik, Troms - nydelig vær (31.05.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Vassbruntinden (1,202m) 31.05.2016
Vassbruntinden og ruta opp sett fra Tårnvannet i øst.

Hadde overnatta i fred og ro på Tårnvatnet p-plass, hvor en kort liten sti gikk ned til Tårnvannet rett ved en svær bekk. (Koselig sted å sitte om kvelden i godværet.)
Fulgte stien, som gikk ganske bratt oppover på nordsiden av bekken, men oppi "bassenget" på rundt 800 moh skiftet fokus til å unngå snøen i størst mulig grad, da den var noe råtten og tung å gå i.

Ser meg tilbake like før "bassenget" på 800 meter.
"Bassenget" med snø, som jeg ikke slapp unna. Styrte mot egga til venstre i bildet (nord), som var bar.

Tok meg etter hvert opp nordegga, da det her var bart fjell. Så tydelig at rødmerkinga går opp i nordflanken.

I godt driv oppe på nordegga. Den siste bratte hammeren opp mot toppen måtte omgås til høyre (NV) på snø.

Helt på slutten ble egga stupbratt, og jeg rundet toppen i snøen på nordsida, og tok meg enkelt opp et litt brattere snøparti. Et svært ras var gått noen dager tidligere i nordflanken, da det hadde vært veldig varmt her. Nå virket forholdene her mer stabile.
2,5 t opp, og flott utsikt fra det noe luftige høyeste punktet. Bok i antikk kasse i metall, og jeg var førstemann i år.

Ganske luftig toppunkt!
Ser ned nordegga.
Overblikk på ruta tilbake over "bassenget".

Video fra toppen:

Nedover var det nettopp snø som gjaldt, og selv om snøen var råtten mange steder ble det en enklere retur slik. Helt ned til 550 moh kunne jeg gå på snø!
Tilbake etter 4:15 på tur, og tok en vask nede ved Tårnvannet og tørket i sola.