Horn, Vestbygda i Voss (03.06.2016)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Tverrlii (470m)
Endpoint Samme (470m)
Ascents Horn (1,104m) 03.06.2016 14:55
Visits of other PBEs Bomveg Væte - Tverrlii (250m) 03.06.2016 12:10
Tverrlii p-plass (470m) 03.06.2016 12:35
Listred (660m) 03.06.2016 13:15

På vei til hytten på Mjølfjell passet det godt med en tur til et område vi ikke har vært i tidligere, nemlig Vestbygda i Voss og fjelltoppen Horn som er en av turene som er beskrevet i boken Opptur Hordaland. På Bulken tok vi av mot venstre og fulgte skilting mot Vestbygda på en smal bygdevei med få passerings-muligheter. Tok etterhvert av mot høyre til Væte der Bomveg Væte - Tverrlii starter. Enkel kasse for ileggelse av avgift kr. 20. Billig, men standarden på vegen er mer en traktorvei enn en vanlig vei. Høy, gressvokst veimidte og dype dumper medførte meget langsom og forsiktig kjøring, heldigvis uten skader på bil. Ved enden av veien er det snuplass og parkeringsmulighet for 3-4 biler.

Starten på bomveien (kr. 20) uten bom Væte - Tverrlii
Parkering i Tverrlii

Fra parkeringen er det fin sti/gammel stølsvei oppover Tverrlii på østsiden av elven opp til Vossastølen Listred. Elven var stor og ikke uten videre enkel å krysse over mot vest. Heldigvis fant vi bro-stedet litt nord for stølen. Noen bro var ikke lagt ut, men vi fant bjelker like ved som vi fikk lagt ut mellom elvebreddene ved hjlep av en støtte/oppmuring midt i elven. Det var veldig varmt, og Astrid slet slik at hun valgte å gi seg på Listred.

Utsikt sørover Tverrlii fra østsiden av elven
Stølsområdet på Listred
Vi la ut en provisorisk bro og "gikk planken"!
Stølsområdet på Listred fra vestsiden av elven

Jeg krysset elven og fortsatte oppover i VNV retning mot Horn. Fint og lettgått terreng, men ingen sti. Snøfelter mot toppen, men fast og fint å gå på. Gikk først ut til utsikts/trig-punktet 1068 vest for hovedtoppen. Her er det bygget en stor og flott varde på GPS 349412 6728678. Praktfull utsikt vestover mot Bulken og Bergsdalen med Hjortahorgi.

Mot varden på trig-punktet 1068 vest på Horn
Gedigen varde på 1068-punktet!

Men det var tydelig nok at toppen på Horn ligger et stykke lenger mot øst på toppområdet 1103. Her oppe var det rester etter et gammelt trig-merke og varde på GPS 349748 6728738. Knappe 100 m lenger nord var det en annen liten haug som virket marginalt høyere. Her var det bygget en liten varde på GPS 349744 6728825. Usikkert hva som er høyeste punkt, men ut fra visuelt inntrykk og GPS-målinger virker det som om det nordligste punktet er høyest. Beholder likevel koordinatene på trig-punktet som topp på PB. Retur mest mulig direkte mot Listred og Tverrlii der Astrid ventet tålmodig på meg i solskinnet!

Trig-punkt varden på Horn 1103
Fra varden lenger nord mot trig-punkt varden 1103
Fra trig-punkt varden mot nord-toppen
Nærkontakt med en enslig fjellrype på vei ned igjen