154 Froland (05.06.2016)  5

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Risdal (203m)
Endpoint Samme (218m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Befjell (658m) 05.06.2016 11:54
Lille Vore (500m) 05.06.2016 11:54

Søndagsturen og hovedturen ble lagt til lille Risdal i Froland. Her startet stien opp til Befjell som er kommunens høyeste punkt. Bommen til hyttefeltet var stengt så muligheten til å unnslippe 200 høydemetre var ikke tilstede. Vel da startet det brutalt med 300 friske vertikale metre opp til Lille Vore som jeg målte inn med appen. Den viste 500 m.o.h. Skiltet fortalte om 490 men en unøyaktighet finnes alltid og særlig i høyde. Her har vel omtrent alle gått over hovedtoppen Vore (569) men jeg oppdaga et langstrakt myrparti til venstre for Vore. Dette partiet var faktisk ca 1km langt slik at jeg slapp å gå på Vore og ned på andre sida. Orienterte videre over Skorva og til Austre Befjellskardet. Her fant jeg rødmaling og sti. Returnerte samme vei og et sted var litt utsatt pga en lang skrent. Vel tilbake ved bilen var det hageselskap i Risdal men jeg observerte også andre turgåere.