En særdeles varm og fin dag (04.06.2016)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Bjortveit (87m)
Endpoint Mehammarsåto (747m)
Ascents Fitjarhesten (678m) 04.06.2016
Mehammarsåto (749m) 04.06.2016
Start date 04.06.2016 10:38
End date 04.06.2016 16:32

Kjørte fra Bømlo til Stord og tanket opp mat og drikke (mye drikke) for dette kom til å bli en varm dag. Hadde litt problemer med å finn utgangspunktet. Kom ført opp til en gård med et trang gårdtun og en vandrende svart feit gris. Her passet det ikke å parkere. Spurte på campingen, men der var betjening bare utlendinger så de visste ingenting. Prøvde igjen og kjørte opp til venstre forbi noen boliger og vips så var jeg på en åpen vei som førte til en stor bom. Dette var plassen! Det kom to gutter joggende. De skulle jogge inn til Mehammarsåto (i den varmen!). Fikk bekreftet riktig vei. Ble veldig i tvil ved et veiskille. Tok først litt til høyre, men så tenkte jeg det måtte være hovedveien til venstre. Gikk oppover til veien svingte mot venstre bort fra den dalen jeg skulle inn. Så ingen sti som gikk inn der. Snudde og gikk den første veien inn dalen. Bra kjerrevei et godt stykke inn i dalen, men etterhvert ble det bare et hjortetråkk. Gikk videre ettersom jeg var sikker på retningen. Kom fram til dammen, og fant da stien på andre siden. Siden var det bare å følge den godt merket helt til topps. Traff flere på turen, deriblant et turfølge fra DNT som jeg tok igjen på toppen. Gikk derfra videre til toppen i Fitjar (bare snaue 500 m). På vei opp vrikket jeg ankelen litt. Det gikk heldigvis greit å gå, men måtte nå være ytterst forsiktig. Når jeg kom stien tilbake så jeg at den kom inn på veien akkurat der jeg hadde snudd. Ergelig, men den stien var ikke lett å se fra veien. Det er et fuktig myrdrag før en kommer inn på tydelig sti i skogen. Her burde det ha stått et skilt! Kommet vel ned kjente jeg at det ikke var lurt å fortsette Sunnhordlandskespdisjonen for denne gang. Ankelen må ha litt ro noen dager. Men, her er det mange fine øy-topper når været er fint. Kommer nok igjen til andre kommunetopper.