Kvænan i Torsken - flott utsikt (30.05.2016)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Kvænan vest (963m) 30.05.2016
Visits of other PBEs Inneskaret p-plass (200m) 30.05.2016
Kvænan sett fra nord kvelden i forveien. Innerskaret (der tunellen går under) til høyre.
Overnatta bak i bilen på parkeringa sør for tunellen; en svær og fredelig plass å stå på her! La i vei tidlig neste morgen mot nordøst, og fulgte en sti et par hundre meter, før den forsvant. Siden bratt opp mot øst, til jeg nådde ryggen, og svingte mer sørover. Fjellet var nå kommet tett innpå, og det var et skikkelig fint syn med alle pinaklene utover østegga. Tydelige skispor viste at toppene lenger øst normalt besøkes fra nord.

Høyeste punkt er nok greiest fra vest, og etter litt opp og ned på egga, smalnet det skikkelig av mot toppen. Lett klyving og noe luftig på slutten. Satt en stund i godværet og koste meg på toppen. Hadde brukt drøyt to timer opp. Kjempeutsikt mot alle pinaklene videre, og skulle turen ha blitt forlenget, virket tau som en nødvendighet her.

Videre mot øst var det jammen spenstig!

Panorama fra toppen:

Noenlunde samme vei tilbake, men flott snarvei ned en lang snørenne mot bilen.
Like før snørenna ned mot bilen. P-plassen sees litt til venstre i bildet.

Nå hadde jeg fått alle tre kommunetoppene på Senja i knallvær og i sommervarme - snakk om heldig gutt!