Et par dager i Fagernes (25.05.2016)

Written by Geir74 (Geir Harald Lervik) GSM

Varga bru (1,068m) 25.05.2016 14:00
Vargebakken parkering (1,105m) 25.05.2016 14:00

Et par dager i Fagernes

Hadde fått meg fri fra jobben torsdag og fredag,da værmeldingen viste stor sol både på YR og Storm.
Det skulle bli knallbra vær ut resten av uka,så angret ikke et sekund på valget om langhelg i fjellet da jeg satt i bilen på vei mot Lom og Jotunheimen onsdag ettermiddag.
Gleden var kortvarig da det smalt bak på høyre side over fartsdumperen på Beitostølen,og jeg skar inn på parkeringsplassen ved Intersport....
Jada,fremre nedre bærearm var knekt rett av,og da var det ikke annet å gjøre enn å ringe Falck og få hjelp.
Ble hentet tilbake til Fagernes og slo opp teltet på Fagernes camping,etter å ha avlevert bilen.
Krysset fingrene for at Hovli Auto på Leira hadde delen og kunne fikse denne fort for meg neste dag,så jeg kunne komme meg videre til Sognefjellet og få gått litt på ski.
Det var bare å vente i spenning,mens frustrasjon herjet fritt onsdag kveld.
Våknet opp til sol og knall blå himmel,litt bittert men fant ut at det beste var å nyte dagen,selv om Sognefjellet var et stort savn.
Fikk nå laget meg kaffe i solsteiken og etterhvert frokost.
Etter en tlf til og fra verkstedet,fant jeg ut at jeg ikke kom meg noen steder før tidligst fredag ettermiddag,forhåpentligvis.
Så da var det bare å gjøre det beste ut av det og nyte godværet i Fagernes.
Bestemte jeg meg for å ta en liten tur opp til Kviteberg og Vardakamben,etter å ha sett på toppen en stund fra teltet,noe måtte jeg jo finne på.
Turen var godt merket fra Folkemuseumet,fulgte E16 litt tilbake mot sentrum,ca 100 meter,før jeg gikk opp i byggefeltet på venstre side og til slutt endte på stien opp til Kviteberg.
Fortsatte videre opp til toppen av Vardakamben,fantastisk flott utsikt utover Fagernes,og heller ingen dårlig alternativ tross alt.
Returen gikk ned samme vei,og tilbake til teltet kom tlf jeg ikke hadde lyst på,nemlig at de ikke hadde tid til å fikse bilen min før tirsdag uken etter.
Ja da var det bare to valg,enten å glemme hele helgen eller få tak i en annen bil.
Heldigvis falt valget på sistnevnte,så da var det tut og kjør med Valdresekspressen tilbake til Oslo for så å prøve på nytt neste dag.
Det føltes som dejavuu på vei oppover mot Fagernes igjen,jaggu med kjedelig,men etter å ha hentet skiene i bilen på verkstedet,pakket ned teltet og satt nesa mot Beitostølen,så føltes det faktisk flott.
Må innrømme at jeg var litt skeptisk over fartsdumperen på Beitostølen,men da jeg var på vei over Valdresflye gikk alt som var i glemmeboka,endelig.
Litt god tid denne dagen,gjorde at jeg valgte å ta meg en tur på Knutshøe i solen,ettersom planene for torsdag og fredag hadde gått i vasken.
Flott tur på drøye 4 timer,med en god times pause på toppen.
Tilbake til bilen,var den videre ferden til Lom og telt i Leirdalen.