Spennende juv ved Barlindåsen (30.05.2016)

Written by angjerd (Angjerd Amb)

Start point Blystadlia (253m)
Characteristic Trip by foot
Ascents Barlindåsen (398m) 30.05.2016
Bjønnåsen (396m) 30.05.2016
Ramstadslottet (394m) 30.05.2016
Ramstadslottet med utsikt sørover.

Buss nr. 411 går fra Oslo Bussterminal til Blystadlia, som er et greit utgangspunkt for en tur til Barlindåsen - i allefall om man vil reise kollektivt. Fra Bussholdeplassen er det bare å gå et par hundre meter sørover så kommer man inn på et nettverk av merkede stier. Jeg valgte den som gikk over Bjønnåsen - tusenårsstedet til Rælingen kommune. Dessverre var det grått og utsiktsløst da jeg kom dit, men det så ut til å kunne være et fint utkikkspunkt i klarvær. Fra Bjønnåsen fulgte jeg stien videre til Ramstadslottet og innen jeg kom opp på toppen der hadde det begynt å klarne opp slik at jeg fikk litt utsikt læll. Jeg hadde regnet med at jeg måtte bushe opp til Barlindåsen, men dit var det faktisk etablert en sti. Greit å følge den til topps, men etter at jeg følte meg ferdig med toppen av Barlindåsen (som ikke hadde fullt så vidstrakt utsikt som Ramstadslottet) var jeg klar for litt eventyr. Bushing neste!

Det som er fint med bushing er at man kan dumpe over skjulte skatter av natur, og i dag hadde jeg jammen flaks! Jeg fant et kjempefint gjengrodd juv med mosekledde svavegger på begge kanter og frodig vegetasjon på bunn. Det føltes ut som om jeg var på jungelekspedisjon. Jeg fulgte juvet helt ned til Blåtjernet og hadde regnet med at jeg kunne følge vannkanten bortover til jeg kom inn på merka sti igjen i nordvestenden av tjernet. Den gang ei! Svaene på begge sider av meg gav ingen åpning, men sluttet rett ned i vannet som var dypt nok til at vassing/svømming forbi ikke fristet. Jeg hadde heller ikke så lyst til å gå tilbake opp juvet, men prøvde å finne en plass der jeg kunne klyve meg opp svaet på vestsiden, som ikke var høyere enn 4-5 meter. Etter litt knoting og graving i mosen for å finne tak til henda (og etter å ha holdt på å gi opp et par ganger), fant jeg omsider ut hvordan jeg skulle flytte legemet for å komme meg opp. Det var ikke mer enn et par klatreflytt og så var jeg oppe på lett grunn. Sykt fornøyd med egen innsats og veivalget gjennom juvet, kunne jeg fortsette videre langs tjernet og inn på blåmerka sti som jeg fulgte resten av veien tilbake til Blystadlia. Artig hverdagstur.

Nedi juvet vest for Barlindåsen føler man nesten at man er i jungelen. Spennende!