Nydelig kosetur over Glittertind og noen grushauger (13.07.2011)  5

Written by Busken (Roar Busk)

Start point Spiterstulen (1,100m)
Endpoint Spiterstulen (1,100m)
Ascents Glitter-Rundhøe (2,089m) 13.07.2011
Glittertinden (2,452m) 13.07.2011
Glittertinden SV (2,072m) 13.07.2011
Vestre Glittertindoksle (2,251m) 13.07.2011
Fin dag i Visdalen.

Fulgte DNT-stien til fra Spiterstulen til der den krysser Steindalselva. Hadde tenkt å gå rett til Glittertind SV 2072 moh vi Steindalen siden vi regnet med at det skulle ligge snø her så tidlig på sesongen. Her var det bart, så vi valgte ryggen rett opp til Gitterrundhø. Bekreftet at den største varden ligger på det høyeste punktet.

En annen turist har også tatt turen til Glitterrundhø

Tuslet videre til samlerkandidat Glittertind SV som jeg "manglet".

Kandidat Glittertinde SV 2072 i forkant og Glittertinden der bak.
Deretter rett opp til Glittertinden 2452 moh. Noe hard is med et lite lag løs snø som såvidt ga feste nok uten kramponger. Nydelig utsikt fra toppen.
Kompisen koser seg rett før toppen.

Alle toppene i Dovre, Rondane og hele Jotunheimen unntatt Skagadøls- og Styggedalstindane var skyfrie. Videre ned til "sør for Vestre Glittertindsoksle 2250" som gav en imponerende utsikt mot Glittertindens nordvegg.

Jeg ventet her og tok bilder mens kompisen gikk bort til nabotoppen.
Fulgte høyden bort til stien tilbake til Spiterstulen hvor kaldt pilsner ventet i bekken.
Glitterrundhø 2089 til høyre og Glittertinden 2452 rett fram

En skikkelig kosetur i behagelig tempo i nydelig vær!

Er ikke

Written by mortenh 15.07.2011 16:20

det greit da Roar å ha igjen noen sånne tulletoppkandidater som kan være med som alibi for å ta seg noen trivelige rusleturer på fine steder i Jotunheimen?

Traff en kar på Torfinnsbu i går. Han hadde reist inn dit i ens ærend for å bestige den såkalte Leirungskalven :)

Men det så i alle fall ut som dere hadde en riktig fin dag (jeg vet det vel også siden jeg var så heldig å komme meg til Jotunheimen, dog noe lenger sør, samme dag)...

Artige knauser

Written by 500fjell 15.07.2011 12:45

Takk for flott rapport fra en fin del av Jotunheimen. Nå er det vel ikke lenge før vi kan klappe deg inn i "mål". :)