Trossovnuten, Middalsnuten og Middalsrusta (24.05.2016)  6

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Middalsbu (860m)
Endpoint Samme (860m)
Ascents Middalsnuten (1,640m) 24.05.2016
Middalsrusta (1,582m) 24.05.2016
Trossovnuten (1,629m) 24.05.2016

Trossovnuten, Middalsnuten og Middalsrusta

Etter en god natts søvn på Middalsbu våknet jeg til noe stive bein og bestemte meg for å gå mot Trossovnuten i rolig tempo. Ute var det strålende sol og stort sett lite vind, men der hvor den tok var det ganske kaldt. Dette gjorde at jeg drev på å åpne/lukke jakke, av/på med lue/hansker hele dagen.

Litt over halv ti satte jeg i gang på kortfeller oppover mot Trossovnuten, men kom ikke lenger enn 50 meter før første utfordring: Broen over "Middalselven" var ikke lagt ut for sommeren. Det gikk likevel greit å komme over ved å gå forsiktig sidelengs med skiene på. Føret var ikke like tungt som dagen i forveien, men det tok likevel på oppover fjellsiden. En time oppe i fjellsiden hadde jeg nådd det bratteste partiet og tok en velfortjent pause.
En liten utfordring rett ved Middalsbu.
Deilig med liggeunderlag under pausene.

Etter pausen gikk det raskt opp de siste 250 hm opp mot Trossovrusta og jeg kunne ta dagens første mål i øyesyn. Halveis mellom Rusta og Trossovnuten tok jeg en matbit, før jeg fullførte de siste 200 hm opp til årets første topp over 1600 moh. På toppen fikk jeg igjen føle den iskalde nordavinden og jeg ble ikke værende lenger enn det tok å ta et par bilder og fjerne kortfellene.

Nærmer meg toppen etter 3 timer og nesten 800 hm.
Toppen av Trossovnuten, 1629 moh.
Ned på nordsiden av toppen var det bratt, men skulle i følge kartet ikke være noe problem. Det viste seg derimot at det var en stor skavl som jeg måtte liste meg over før jeg kunne komme meg trygt ned i dalen.
Her er det brattere enn det ser ut på bildet.

På veien videre oppdaget jeg også at deler av stålkanten på den ene skien var begynt å løsne. Det gikk heldigvis å teipe den fast uten at det gikk noe særlig ut over fremdriften. Jeg nådde iallefall Middalsnuten 1 time og 50 minutter senere uten at teipen hadde løsnet, så ting så absolutt lysere ut igjen. På veien ble jeg også "tvunget" innom pkt 1571 pga nok en skavl som ikke var mulig tolke ut fra kartet. På Middalsnuten besøkte jeg alle tre topp punktene, og det visuelt naturlige topppunktet ble målt til det høyeste. Nå var det av med teipen og fellene, før så å feste teipen igjen (og sånn holdt jeg på resten av uken).

Nok av snø på 15-1600 moh. Flotte føreforhold her oppe.
Hårteigen kan skimtes i det fjerne.
Toppen av Middalsnuten, 1640 moh.

Etter en matbit i nærheten av Søre Steggjavatnet var det bare å motivere seg til de siste 200 hm opp på Middalsrusta. Lettgått terreng hele veien opp og jeg ankom toppen kl 16:30. Det er ikke mobildekning ved Middalsbu, men det er det oppe på toppene, så her ble det tid til en telefonsamtale hjem.

På vei opp på Middalsrusta med Middalsnuten i bakgrunnen.
Toppen av Middalsrusta, 1585 moh.

Etter en god hvil på toppen var det tid for nedkjøring til Middalsbu, 5 km unna. Dette var en flott nedkjøring som ble unnagjort på en halv time! Ankom hytten like over 17:30, sliten, men godt fornøyd med dagen.
Dagen etter var det Sandfloegga som var målet...

Litt mindre snø lenger nede, men fortsatt helt fine forhold.
Vel nede hytten kunne jeg sitte i shorts solsiden... (Mai er en fin måned)
Flott nedkjøring for fjellski.