Øvlandstølen - Middalsbu (23.05.2016)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Øvlandsstølen (740m)
Endpoint Middalsbu (860m)
Visits of other PBEs Middalsbu (858m) 23.05.2016
Valldalen Parkering (760m) 23.05.2016

Øvlandstølen - Middalsbu

På grunn av eksotisk reisemål (Vietnam) i den kombinerte påske/vinterferien i år, har det blitt svært lite skiturer på meg denne våren. Jeg hadde derfor fått lov til å bruke noen dager på ski denne uken. Slutten av mai er gjerne litt sent for godt skiføre, men det var da nå det passet med fri fra jobb.
Parkerte ved Øvlandsstølen ettersom veien inn Valldalen ikke var brøytet ennå (hadde ikke forventet det heller). Valgte å ta turen over Tjørnastølskaret, da jeg ikke visste hvordan snøforholdene var langs veien på den bratte østsiden av Klentenuten. Sekken var (som vanlig når jeg skal være vekke i flere dager) tung, og det samme gjaldt skiføret. Men jeg kom meg fint over skaret og ned til Grytingstøl. Her var derimot våren absolutt kommet og de neste 6 kilometerne langs veien var snøen både tung og fraværende mange steder. Jeg måtte bære skiene en god del ganger på vei inn til enden av Valldalsvatnet.

Start fra Øvlandsstølen, 740 moh.
På toppen av Tjørnastølskaret, (ca 1030 moh) rett før nedkjøringen mot Grytingstøl.
Nede ved Grytingstølen var våren absolutt ankommet.
Stort sett snø på bilveien, men skiene måtte av en god del steder. Legg merke til hvor lite vann det er i Valldalsvatnet.

Siste 1,5 kilometeren opp til Middalsbu var ganske så tung og jeg ankom hytta etter 4 timer og 15 minutter. Rundt 45 minutter lenger enn jeg på forhånd hadde trodd. Ved hytta var våren derimot ikke kommet like langt som nede ved vannet. Bjørken viste ikke tegn til grønnfarge og det var fortsatt rundt en meter med snø i terrenget. På hytta hadde det faktisk ikke vært gjester på 1 måned. Jeg skrev meg inn som besøkende nummer 96 i 2016, laget middag og funderte på hvor jeg skulle gå dagen etter... Det endte med: Trossovnuten, Middalsnuten og Middalsrusta

Godt fornøyd med å nå fram til Middalsbu.