Ettermiddagstur til Båsenibba og Sætrenibba i Stranda (30.05.2016)

Written by Dag1 GSM

Start point P-plass Ljøen
Endpoint P-plass Ljøen
Ascents Båsenibba (910m) 30.05.2016
Sætrenibba (859m) 30.05.2016

Parkerte ved utsiktspunktet på Ljøen, og fulgte den gamle postvegen i retning Herdalen. Jeg passerte Ljøsætra og videre oppover mot Nykkjevatnet, der jeg måtte forsere tre litt større partier med snø. Etter å ha passert vannet, fulgte jeg stien ned til høyre, og videre opp til toppunktet på Båsenibba, som har flott utsikt mot både Sunnylvsfjorden og Geirangerfjorden. Fra toppunktet er det også god utsikt i retning Strandadalen. Det duskregnet litt på toppen, men forholdene var gode, så jeg bestemte meg for å gå via Sætrenibba på returen. Det ble litt klyving det siste partiet mot toppen, men det var likevel helt kurant å ta seg frem. Flott utsikt også her, og jeg fulgte stien videre nedover, i retning Ljøsætra. Mistet på et tidspunkt stien, og bushet den siste strekningen ned til sætra. Derfra videre på den gode stien/veien tilbake til Ljøen.

Fra varden nedenfor toppunktet på Båsenibba, med panoramautsikt mot Geiranger-/Sunnylvsfjorden og Nokkenibba rett fram
Fra Båsenibba mot Súnnylvsfjorden, Sætrenibba, Nykkjevatnet og Kvitegga helt til høyre