Varhovdtind (16.04.2016)  4

Written by Birper (Per Birkhaug)

Start point Filefjell skisenter (1,000m)
Endpoint Filefjell skisenter (1,000m)
Ascents Vardhovdtinden (1,456m) 16.04.2016

Skitur til Varhovdtinden. Startet fra Filefjell skisenter og fulgte oppkjørt løype via Børrelie til Tendlekrysset, videre til Varhovdflænane og så mot Varhovdtind. Fremme ved tinden som er en utpreget om enn ikke så høy topp i landskapet mot øst, gikk jeg rundt toppen på nordsiden og derfra oppover på baksiden/østsiden hvor terrenget er litt mindre bratt enn det som møter deg når du kommer til tinden fra vest. Østfra er det lettere å komme nærmere toppen uten å ta av skiene, men de siste hundre meterne valgte jeg å la skiene stå igjen og gå til fots helt opp. Traff på en stegg et stykke opp i siden. Fikk tatt noen fine bilder av den, siden den var mer opptatt av å kjefte enn å stikke av. Vel oppe på toppen finnes en varde og en bok til å skrive seg inn i. Flott utsikt i det fine været. Ble noen fine utsiktsbilder også. Ned igjen fra toppen samme vei, og derfra mot Varhovdflænane. Men i stedet for å velge ruten mot Tendlekrysset fortsatte jeg til Sulebu, og derfra ned igjen til Tendlekrysset og videre ned igjen til skisenteret.