Suletind (05.05.2016)  5

Written by Birper (Per Birkhaug)

Start point Filefjell skisenter (1,000m)
Endpoint Filefjell skisenter (1,000m)
Ascents Suletinden (1,780m) 05.05.2016

Gikk på ski fra Filefjell skisenter opp Børrelia til Tendlekrysset og derfra videre til Sulebu. Gikk med skifeller hele veien, da tar det litt lengre tid. Videre fra Sulebu etter en kort stopp for å spise litt. Fulgte oppstukket løype opp i Suleskaret (1528 moh). Det går ganske bratt opp mot toppen av skaret, så det er en fordel å sikksakke oppover, selv om det lar seg gjøre å gå rett opp med feller (det siste tar på akillesen). Fra toppen av Suleskaret er det lurt å fortsette et stykke rett frem mellom Suletind (til høyre) og Sulefjell (til venstre), før man svinger av mot høyre og skrår oppover baksiden av Suletind. Etter hvert blir det så bratt og steinete at det ikke er mulig å fortsette med ski. Satt igjen skiene der, og fortsatte oppover mot toppen, de siste par hundre meterne til fots. Litt disig på toppen, men temmelig vindstille (ved Sulebu var det temmelig sur bris fra nord). Bra utsikt på toppen til tross for litt dårlig sikt. Brukte fire timer opp totalt. Fulgte samme vei ned igjen og tilbake til Filefjell skisenter. Tilbaketuren tok omtrent halvannen time...