Seigmann, brownies og whisky på Breitinden. (28.05.2016)

Written by opps (Oddveig Torve) GSM

Start point Trollstigen p-plass (695m)
Endpoint Trollstigen p-plass (695m)
Ascents Breitinden (1,797m) 28.05.2016
Storgrovfjellet (1,629m) 28.05.2016

Vi var ikke alene med å ta denne fine turen på ski i dag, tydelig at dette er en populær vårskitur. Vi startet med ski på sekken fra Stigrøra fulgte gangbrua som går til utsiktspunktet før vi tok bratt opp til høyre til platået og videre flatt innover før vi krysset oppover på høyre side av elva. Lettgått innover Stigbotn før vi tok fatt på en ny liten stigning og videre på skrå opp til punkt 1554. Fulgte skisporene som krysset nordvest vendte flanken bratt opp til topp platået og videre lett opp til Breitinden. Her oppe fikk vi hilst på peakbookeren Garm som også hadde tatt turen til Trollstigen denne helga. Å Ja han hadde med seg seigmann noe som kjennetegner Garm, det står en seigmann ved alle topp vardene som blir besøkt av denne karen. Veldig hyggelig selskap ble det på toppen, her fikk vi servert brownies, whisky og naturligvis seigmann. Etter en lang pause fortsatte vi på slush føre ned til bandet mellom Breitinden og Storgrovfjellet. Greit å gå opp til Storgrovfjellet da mange hadde tatt turen opp her i dag, fine spor å følge. Rå utsikt her til Trolltindane, Dronninga, Kongen, Bispen, Finnan og Allnestiden. En av de bedre nedkjøringene til Stigbotnen, sugende føre resten av returen.

Her er vi kommet inn til den nordvest vendte flanken før topp platået.
Fin utsikt ned i Romsdalen, Mjølvafjellet, Blånebba og til høyre Romsdalshornet og Venjetinden.
Topp platået og en ser over til Storgrovfjellet og Trolltindan.
Garm uten tvil, seigmann i hånden.
Kan ikke noe annet en smile på en så fin dag.
 Ved topp varden er det ca 1700 hm. rett ned.. Vakkert med grønne daler og hvite fjell sånn kunne vi hatt det hele året.. skiføre i fjellet og sommer i dalen...
Det som var i denne flaska smakte godt...
Tre peakbookere pluss en seigmann.
Storgrovfjellet
Ser over til Alnestinden, Finnan, Bispen, Kongen og Dronninga.
Trolltindane.

Peakbooktreff

Written by Garm 31.05.2016 22:23

Hadde ei aning om kven som låg i sporet da det dukka opp tre digre beist av nokre bikkjer bak oss. :)

Trollstigen er tydelegvis populær på peakbook. Sist gong eg var i området traff vi Otto med fleir på Store Trolltind.

Uansett, takk for triveleg treff og hjelp til å lette sekken til nedoverkøyringa både laurdagen og sundagen. :)

fantastiske bilete

Written by kobbenes 31.05.2016 12:59

eg har lurt på denne turen i byrjinga av neste veke. Går det greit å gå den på ettermiddagen, eller bør ein ta den på formiddagen?

Sv: fantastiske bilete

Written by opps 31.05.2016 20:36

Mener snøforholda er best på formiddagen. Varmt i været denne uken så snøen smelter fort i solsteika.

Bare overskriften

Written by Julia 31.05.2016 11:22

sa nok om hvem dere møtte ;-)!

Herlige bilder!

Sv: Bare overskriften

Written by opps 31.05.2016 20:34

Eieren av seigmannen var ett koselig møte, kjekt å treffe andre PB`ere...

Seigmann og whisky

Written by otto 31.05.2016 08:09

Artig å treffe PB`ere på drømmetur. Og været hadde dere timet bra ser jeg. Fine bilder og tålmodige hunder

Sv: Seigmann og whisky

Written by opps 31.05.2016 20:30

Ja Otto vi var heldige med været denne helga, meningen var å ta Lodalskåpa men yr sendte oss ned til Trollstigen istedet. Lodalskåpa får vi ta en annen gang når yr melder sol...