Middagshaugen (30.04.2016)  5

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Bjørkheim (30m)
Endpoint Samme (30m)
Ascents Middagshaugen (333m) 30.04.2016

Middagshaugen

Topp nummer to denne flotte lørdagen. Parkerte på Bjørkheim og fulgte gps sporet til SÅH (Sven-Åge Hauge). Gikk forbi huset øverst i veien og over litt innmark før en rusten port viste vei inn i skogen. Her var det tendens til sti, men det ble mest "off trail" opp til 160 moh. Der traff jeg overraskende nok en merket og ryddet sti. Denne fulgte jeg opp og ned igjen (se gps spor). Stien starter som skogsvei, men er ikke skiltet eller merket ved veien. Det er parkering ved stistart (se bilde).

Oppe på toppen er det flott utsikt og stupbratt ned i fjorden. Det er også 2-3 maurtuer i nærheten av topp punktet, så det anbefales å ta topphvilen på utsiktspunktet istedenfor. Der er det også benk og turkasse/loggbok.

Etter en god lunsj på toppen, kostet jeg av meg maurene og gikk rask ned igjen til bilen. Møtte faktisk syv andre turgåere, så toppen er nok mer besøkt enn dagens første topp Sverrestuven. Nå bar det videre til Slottet i Modalen...

Her gikk jeg opp.
Parkering til 2-3 biler og start på merket sti (ikke skiltet).
Utsikt fra toppen av Middagshaugen, 333 moh.
Stupbratt ned til Bjørkheim og stistart.
Utsiktspunkt med turkasse, ca 50 fra toppen.
Flott utsikt fra en så "lav" topp. Dagens forrige turmål, Sverrestuven (289 moh), midt i til venstre.
Retursporet følger merket og anbefalt sti