Storgrovfjellet og Breitinden (28.05.2016)

Written by Affen (Arnfred Iversen) GSM

Ascents Breitinden (1,797m) 28.05.2016
Storgrovfjellet (1,629m) 28.05.2016

Vår-skitur ved Trollstigen sammen med Bjørnar.

Tidlig opp, men etter endel bilkjøring hadde klokken allerede passert 07:30 før vi var i marsj fra Stigrøra. Litt senere enn ønskelig, men greit nok.
Gikk til fots langs de tilrettelagte turist-stiene, men det var ikke så mange hundre meterne etter dette at vi kunne ta på ski. Var dog et par større felt uten snø som måtte krysses oppover langs elva som kommer ned fra Stigbotnvatnet.

Vi hadde planer om Storgrovfjellet først, ettersom flanken her vender mot sør sørøst og fort blir råtten i sola. Spor etter siste dagers ferdsel her vitnet om at det alltid er lurt. Hele den bratte delen av flanken (mellom ca.1200 og 1300m) hadde blitt løst ut av en skikjører på vei ned, og strakte seg i flere hundre meters bredde. Det var igrunnen greit for oss, for da gikk vi bare opp i det gamle skredet og hadde ganske fast snø i bratta. Vi skulle uansett ikke kjøre ned her.

Helt rå utsikt ned Isterdalen og mot Finnan-massivet, Bispen, Kongen og Dronninga, og det blir ikke akkurat dårligere når man kommer opp og utsikten mot trolltindene eksploderer mot deg fra nordøst.

Vi skulle videre mot Breitinden så vi kjørte ikke så langt nedover før vi begynte å traversere østover. Vi hadde planlagt å runde på nedsiden av Stigfjellet i ca. 1300 meters høyde. Selv om det fremdeles var relativt tidlig på dag så var snøen her nå så råtten at alt som nærmet seg 30 grader løste ut som saktegående slush-skred. I steden for å sette hele fjellet i bevegelse så tok vi heller skia på sekken og traverserte de bratteste partiene til fots på steinur som hadde tint frem.

En liten rast nede på flaten under Stigfjellet, og påsetting av feller før det bar videre igjen mot Breitinden.
På Nordvestryggen, som mange går på vei opp, var der ikke lengre så mye snø, og det fristet lite med kaving med ski på sekk. Vi tok heller en slak omvei øst for punkt 1554. Deretter bratt opp den nordvest-vendte flanken opp mot topplatået. Her tar ikke sola noe særlig og snøen var fast og fin.

Utrolig flott utsikt fra toppen også her. Langsetter ryggen og trolltindene, og særlig ned i selve Romsdalen. Grønt og frodig dalføre omkranset av hvite topper er vakkert!

På nedkjøringen varierte naturlignok føret ganske mye, men endel fin skikjøring ble det absolutt, og kulissene var det ingenting å utsette på.