Vårskitur på Finnan (29.05.2016)  6

Written by janyga (Jan Arne Nygaard) GSM

Ascents Finnan (1,786m) 29.05.2016

Meget fin skitur i dag sammen med Synnøve. Veldig folksomt på Trollstigen, men fikk forhandlet meg til en plass for bilen akkurat der ruten opp til Finnan starter (ved brua rett opp for Strupen). Nesten en meter brøytekant der skiruta starter, så her er det skiføre fra vegen en god stund til. Turstart 12:40 (som var perfekt i dag for å få en fantastisk nedkjøring).

Vanlig veg opp i varmt vårvær, der shorts og bar overkropp var eneste fornuftige antrekk! Litt tåke på toppen, som kom og gikk, men fikk vår dose med mektig utsikt :-)

Nedturen gikk rett ned fra toppen mot nordøst, og ned en bratt renne til Søre Finnanbreen. Trygt med kjøring på denne noe oppsprukne breen foreløbig. Fantastisk føre fra toppen, og helt ned til Trollstigvegen. En herlig nedfart!! Snaue fire timer på tur.

Alnestinden i horisonten på veg opp
På veg over kanten før selve ryggen mot Finnan starter
Synnøve foran Søre Finnanbreen
Ryggen videre oppover (med flere Peakbookere i flokken foran viste det seg i ettertid)
Mot den artige tinderyggen øst for Finnan (nærmest), og Trolltindene
Alnestinden
Spektakulære omgivelser på ryggen opp mot Finnan :-) Bak Ringshornet og Østre Småholtind og Storfjellet, som også er fine vårskiturer
Utsikt vestover
Toppen på 1786 moh nærmer seg. En koloss i Moldepanoramaet :-)
Fin utsikt på toppen - mot 1780 toppen, Molde og Romsdalsfjorden
Tind på tind mot vest, den flotte skitoppen Skjervan til høyre
Nedturen kan starte. Bratt ned til en renne mot høyre, som går ned til Søre Finnanbreen
Synnøve i rennen
Bare å glede seg til kjøringen på Søre Finnanbreen
Tilbakeblikk på den ganske bratte rennen
En herlig nedkjøring på Søre Finnanbreen! :-)
Videre nedover mot Trollstigvegen. Bak Skarfjellet og Skarfjellenden. Stigbotthornet til venstre
Tilbakeblikk mot oppgangen mot ryggen
Flotte forhold helt ned
Nede! Synnøve og Bispen

Peakbooktreff

Written by Garm 31.05.2016 21:45

Hadde du vridd kameraet 30 grader til høgre på "Fin utsikt på toppen" bilete ville du fått med tre peakbookere til. :)

Sv: Peakbooktreff

Written by janyga 31.05.2016 23:33

Så det var dere som gikk opp samtidig med oss altså.. Kanskje vi kjenner hverandre igjen neste gang på en eller annen tind da :-) På Alnestinden for to år siden traff jeg forresten Otto, JoSo og Innerdal..