Stabblandet (28.05.2016)  4

Written by miombo (Rune Berg) GSM

Start point Inderbergsalen P lomme (90m)
Endpoint Inderbergsalen (908m)
Ascents Innerbergsalen (907m) 28.05.2016
Nonsknubben (797m) 28.05.2016
Søre Stabben (800m) 28.05.2016
Visits of other PBEs Innerbergsalen p-lomme (90m) 28.05.2016
Innerbergsalen utsiktspunkt (375m) 28.05.2016
På leit etter litt høyere topper å besøke fant jeg Stabblandet ved Ertvågøya. Dro ned fredag kveld, da det var lovet sol på lørdag. Litt mye snø i innlandet ennå, det vil si på fjellet og skia var satt bort. Fant en veldig hyggelig camping på Nothaugen, et koselig sted med hyggelig vertskap. Lørdag morgen opprant og jeg tok turen mot dagens mål som var Innerbergssalen. Hadde funnet ut at det var merka løype opp på toppen fra sjøsida (mot Vinjefjorden). Var bare en vei å velge i, den ble ganske dårlig etter hvert, nærmest setervei standard. Måtte påsse på med min lave Passat, men det gikk. Parkeringsplass ved stolpe nummer 28 (stolpe for strømkabel). Derfra var det merka sti lett synlig opp til et utsiktspunkt drøye 370 meter oppe. Herfra var det litt spredt merking opp mot toppen. Tips her er å gå til venstre mot eggen opp. Hele stien går ganske rett opp hele veien. På toppen var det først en liten varde litt frempå og så en gedigen varde på selve toppen. En av de største jeg har sett. Ble belønnet med en ufattelig utsikt denne dagen, hav og fjell på alle kanter. Var mye vind og kaldt på toppen så her måtte skalljakke på. På tur opp måtte jeg passere ei snøfonn som var ganske bratt og hard. Valgte å ta på stegjerna der, hadde nok gått uten, men kjentes tryggere. På vei ned samme var stegjern og isøks en nødvendighet på grunn av vindstyrke for å kunne holde seg på beina og ha en hviss kontroll på hvor man gikk. Så etter å ha kommet ned at fonna kunne vært omgått ute mot eggen. Når snøen er borte er nok oppstigningen uproblematisk. Fra toppen fortsatte jeg ryggen nordvestover til jeg nådde Søre Stabben. Prøvde å fortsette, men valgte å snu da jeg kom til noen klyvepunkter. Hadde nok kommet opp, men var i tvil om å komme meg ned igjen og siden jeg var alene snudde jeg. Angret selvsagt nesten med en gang. Vinden økte hele tiden i styrke og på returen blåste den løs snø som låg rundt omkring så det var nesten som haglbyger i kasta. Nedturen bortsett fra snøfonna gikk greit. En fin tur med en ufattelig fin utsikt som også ble frisk grunnet vind.
Storøra i forgrunn og Innerbergsalen til venstre. Bildet tatt fra Ferja.
Ertvågøya med ferjeleiet
Stolpe nummer 28, like ved parkeringa på nedre sida (sjøsida) av veien.
Starten på stien
Halveis oppe med Storøra i bakgrunnen
Fra kanten av snøfonna med utsikt vestover.
Den gedigne toppvarden. Fortsatt litt snø her og der.
Ryggen nordvest over. Tatt fra toppen.
Sundet mellom Stabblandet og Tustna. Langt ned til vannet. Skarven i bakgrunnen.
Her er klyvepunkta før Stabben. Valgte å snu etter å ha klatra ned og forsøkt den første.